Browsing Nordisk didaktikk by Title
Now showing items 127-137 of 137
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Tema/Problemstilling: Formålet med oppgaven er å studere hvordan tegneserier som undervisningsemne blir realisert, med bakgrunn i de emnespesifikke målene som skisseres for arbeid med tegneserier i norsk på 8. trinn med ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Denne masteroppgåva er ein kvalitativ studie som er relatert til hovudområdet samansette tekstar i den nye fagplanen i norsk for læreplanen Kunnskapsløftet. Eg argumenterer for at denne nye fagplanen opnar opp for at ein ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Problemstillingen for oppgaven er «Hvordan opplever et utvalg 8. klasseelever og deres lærer et konkret undervisningsopplegg i skjønnlitteratur etter overgangen fra barne- til ungdomstrinnet?». For å besvare problemstillingen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Den nye læreplanen, Kunnskapsløftet, med de grunnleggende ferdighetene som basis bringer noe helt nytt inn i de ulike skolefagene. Skriving er ikke lenger bare norsklærerens domene, denne ferdigheten skal, sammen med de ...
-
Utvikling av elevers lese- og skrivekompetanse i prosjektet "Ungdommens kritikerpris" : en studie av elevers arbeid med kritikernominerte bøker i 2007Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2008)Intensjonen med denne oppgaven er å undersøke utviklingen av elevers lese- og skrivekompetanse i prosjektet Ungdommens kritikerpris . I prosjektet, som kom i stand etter et initiativ fra Foreningen !les , skulle elevene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Avhandlingen omhandler tekstkulturer i skoleavistekster. Bakgrunnen er at virksomheten Avis i skolen for fem år siden initierte et arbeid for å styrke skoleavis som didaktisk metode for elevenes læring og utvikling. Studien ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Oslo er en by med relativt høyt nivå av segregering. Formålet med denne studien har vært å undersøke om den store forskjellen i andel minoritetselever på ungdomsskoler i Oslo kan påvirke norsklæreres vurderingspraksis. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en studie i om det finnes kriterier for vurdering av sammensatte elevtekster innenfor norskfaget på tre videregående skoler. Mine grunner for å undersøke dette var basert på egen ...
-
Vurdering for læring. Elevperspektiv på vurderingspraksisen i norskfaget i den videregående skolen (Master thesis / Masteroppgave, 2014)Denne masteroppgaven omhandler vurdering FOR læring. Nærmere bestemt søker den etter å svare på om et utvalg elever i den videregående skolen opplever at vurdering brukes som et redskap for læring i norskfaget. I tillegg ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Denne studien undersøker opplevelser av og erfaringer med yrkesretting og relevans i norskfaget, sett fra norsklærere og yrkesfagelevers perspektiv. Målet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvilket syn har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Innen utdanningsforskning har sammenlignende studier av elevers skjerm- og papirlesing ingen lang tradisjon, og det er fortsatt en bred fagdebatt om hva forskjellene består i (Frønes og Narvhus, 2011:11). I et lesedidaktisk ...