Browsing Nordisk didaktikk by Title
Now showing items 130-149 of 245
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Med fagfornyelsen har kritisk lesing fått en sentral plass i alle fag. I norsk er kritisk tilnærming til tekst vektlagt i alle fagets deler. Forskning viser at det er krevende for elever å innta et kritisk perspektiv på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Med fagfornyelsen (LK20) har kritisk tilnærming til tekst, kunnskap, språk og ytringer blitt en sentral del av alle fag, og i norskfaget er kritisk tilnærming til tekst et eget kjerneelement (Utdanningsdirektoratet, 2019). ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Skolen har en sentral rolle i å styrke elevers kritiske tekstkompetanse, slik at de kan navigere seg frem i en kompleks tekstverden. Dette viser seg også som en tydelig intensjon i læreplanrevisjonen LK20. Empiriske studier ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Med innføringen av fagfornyelsen (LK20) har Kritisk tilnærming til tekst blitt et eget kjerneelement i norskfaget. Tidligere forskning viser at det primært er sakprosa som er blitt undersøkt i lys av kritisk lesing, kritisk ...
-
Kva er kreativt? Ei kvalitativ studie av elevar si forståing av kreativ skriving i norskfagetRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne masteravhandlinga undersøker korleis elevar forstår kreativitet, med særskilt vekt på skriving i norskfaget. Forsking har synt at arbeidet med kreativitet i norskfaget i stor grad er prega av skriveoppgåver knytt til ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Denne masteroppgåva handlar om gutar på yrkesfag sine haldningar til skriving. Her er det då særleg fokusert på kva rolle karakterar spelar i eit skrivearbeid, i kva grad elevane opplever at skrivinga er nyttig, og om ...
-
Leseundervisning? lesersosialisering? : et forsøk med eksplisitt leseundervisning på mellomtrinnet (Master thesis / Masteroppgave, 2008)Flere nasjonale og internasjonale undersøkelser har vist at norske elever leser dårligere enn elever i land vi ønsker å sammenligne oss med, og dårligere enn elever i Norge tidligere har gjort. Det blir flere svake elever, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Bakgrunnen for denne oppgaven er Kunnskapsløftets krav om grunnleggende ferdigheter som en integrert del av alle fag. Dette er nytt i forhold til tidligere planer, og det er et punkt som det stilles store forventninger til ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne studien undersøker opplevelser av og erfaringer med litteraturarbeid på yrkesfag, sett fra norsklæreres perspektiv. Målet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hva vektlegger lærere når de jobber med ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Formålet med studien er å undersøke hvilken rolle litteraturen kan ha i arbeid med det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap i norskfaget. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20), som ble innført fra høsten ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Denne masteroppgaven handler om et undervisningsopplegg i litteraturundervisningen i norskfaget på et Forkurs for ingeniør- og maritim utdanning ved en av landets høgskoler. Undersøkelsen skal belyse hvorvidt motivasjon ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2023)I et samfunn med stigende antall språklige minoriteter, har behovet for god og meningsfull opplæring til innvandrere økt. Voksne innvandrere utgjør en gruppe minoriteter der språk og kultur skiller seg fra det som dominerer ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2023)I et samfunn med stigende antall språklige minoriteter, har behovet for god og meningsfull opplæring til innvandrere økt. Voksne innvandrere utgjør en gruppe minoriteter der språk og kultur skiller seg fra det som dominerer ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Folkehelse og livsmestring (FoL) ble med LK20 innført som et tverrfaglig tema, som det også skal arbeides med innad i fagene der det er relevant. Læreplanen i norsk gir en beskrivelse av hva folkehelse og livsmestring ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Formålet med denne studien er å bidra med ny innsikt i et lite berørt forskningsfelt, nemlig livsmestring i norskfagets litteraturundervising. Studien tar utgangspunkt i livsmestring som del av det nyinnførte, tverrfaglige ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Landslaget for norskundervisning (LNU) presenterte i mars 2009 to sakprosalister under navnet LNUs sakprosakanon for skolen . Samtidslisten, som består av 20 tekster, strekker seg tidsmessig fra 1990 - 2009. Denne ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Denne oppgaven tar for seg to læreverk på studiespesialiserende, begge på Vg1-nivå. Formålet er å se på hvordan litteraturkapitlene i bøkene behandles gjennom følgende problemstilling: «Hvilke litteraturdidaktiske syn ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne oppgaven er en masteroppgave i norskdidaktikk hvor formålet er å undersøke hvilke erfaringer og utfordringer norsklærere har knyttet til bruken av modelltekst i skriveopplæringen. Oppgavens problemstilling er “Hvordan ...