Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:33:36Z
dc.date.available2013-03-12T11:33:36Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-05-04en_US
dc.identifier.citationVolle, Wenche Langlo. Melankoli og modell. Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24586
dc.description.abstractSammendrag I Melankoli og modell...undersøkes tilstedeværelsen av melankoli i Leonard Rickhards kunst med utgangspunkt i Trett modellflybygger I (1984-85). Jeg tolker dette bildet som en melankolsk visjon med parallell til Dürers kanoniserte melankolifremstilling Melencolia I (1514). I Dürer og Rickhards bilder ser vi en iscenesettelse av elementer fra den klassiske melankolihistorien. Rickhards Trett modellflybygger I kan slik sett fortolkes opp mot et komplekst kulturhistorisk, filosofisk og kunsthistorisk materiale. I analysen av Dürers bilde dannner Raymond Klibansky, Erwin Panofsky og Fritz Saxls Saturn an Melancholy. Studies in the History of Natural Philosophy, Religion and Art (1964) en betydelig kilde og referanse. Men også Aby M. Warburg og Walter Benjamin blir trukket inn i tolkningen av Dürers stikk. Benjamins melankolistudie Det tyske sørgespillets opprinnelse (1928) danner en viktig fortolkningsstrategi når det gjelder en forståelse av Rickhards bilde spesielt og hans kunst generelt. Hos Benjamin er melankoli forbundet med en særegen erfaringsform og innsikt i alle tings forgjengelighet og død. Melankoli kobles til allegori og mulighten for omdannelse av mening. I denne sammenheng står fragmentet og bruddstykket sentralt. I Benjamins tekster utfoldes en dialektiske tenkning, der motsetningene står mot hverandre som uløste spenninger. I Trett modelllfybygger I uttrykker fragmentet en ambivalens mellom å bygge noe sammen eller å opprettholde splittelsen, fremstilt gjennom det oppstykkede modellbyggesettet og figuren som modellbygger. En presentasjon av melankolihistorien i korte trekk danner bakgrunn for tolkningen av både Dürer og Rickhards verk. Her vektlegges de viktigste tekstene når det gjelder melankoli fra antikken til i dag. Dette materialet åpner for å studere melankolibegrepets historiske forvandling. Sentrale forestillinger er forståelsen av melankoliens dobbelthet, forholdet emllom melankoli og kreativitet og melankoli forbundet med tap og et ufullstendig sorgarbeid. Tolkningen av Dürers Melencolia I (1514) er sentrert rundt forestillingen om kunstneriske sensibilitet og fremstillingen av emblemer for kunnskap. I Panofskys tolkning fremheves betydningen av Ficino og Agrippas forståelse av melankolibegrepet for Dürers bilde. Gjennom renessansens reformulering av antikkens melankolibegrep aksentueres forbindelsen mellom melankoli og kunstnerisk frembringelse og forestillinger om den intelektuelle. Fremstillingene av de geometriske redskapene refererer til fremveksten av moderne vitenskap og perspektivet står her sentralt. I min tolkning av Rickhards Trett modellflybygger I har jeg særlig vektlagt forståelsen av melankoli knyttet til gjenstandsverden og maleriet. I dette bildet og i hans kunst generelt ser vi en ordning av tingene som kan knyttes til kunnskapens klassifisering, ulike former for praksis eller måten vi benevner ting. Vårt forhold til tingene utsier noe om vårt forhold til verden og det særegent menneskelige. Utlegningen av gjenstandsverden står sentralt hos Rickhard. Trett modellflybygger I har affinitet til stillebenet gjennom oppstillingen på bordet og dets impuls til å arrangere tingene og anskueliggjøre dem. I Rickhards kunst blir selve observasjonene og fremstillingen av verden gjort til gjenstand for fremstilling. Jeg tolker modellflybyggeren som en melankolsk figur og som en reformulering av den klassiske melankolske posituren - med det senkede hodet hvilende i hånden, slik vi ser den i Dürers stikk. En emblematisk figur med tradisjon tilbake til egyptiske sarkofager, en klisjè og en stereotypi, likefullt en effektiv formel til å uttrykke et motsetningsfylt innhold.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMelankoli og modell : Leonard Rickhards Trett modellflybygger I (1984-85) som melankolifremstillingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorVolle, Wenche Langloen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Volle, Wenche Langlo&rft.title=Melankoli og modell&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-9661en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo18437en_US
dc.contributor.supervisorErik Mørstaden_US
dc.identifier.bibsys041650646en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata