Abstract
Det overgripende spørsmålet i denne masteroppgaven kan formuleres slik: Hvordan inngår det klassiske, det urnorske og spørsmålet om etnisitet i Vigelands skulptur Slekten? Jeg behandler problemet ut i fra tanken om at Vigeland har norske urtyper som forbilder for sin kunst. Jeg har valgt en forholdsvis åpen problemstilling som fanger opp flere elementer i det som jeg oppfatter som en romantisk innflytelse i Vigelands arbeid. Problemstillingen er verksorientert, og det er i all hovedsak ett verk som undersøkes her. Vigeland arbeidet med slektsmotivet i nesten tretti år, og uttalte selv at denne skulpturen kanskje var hans beste arbeid. Det lar seg godt gjøre å tolke denne skulpturen i lys av Vigelands interesse for slekt, opphav og “det gammelnorske”. Jeg diskuterer forholdet mellom det klassiske og det norske hos Vigeland, utfra en hypotese om at disse er tett forbundet, og at det er mulig å spore en etnisk diskurs i Vigelands klassisisme. Spørsmålet om etnisitet handler om Vigelands opphavstanke. Han finner essensen av det norske i sagalitteraturen. Jeg diskuterer de ideologiske forestillingene i lys av en politisk samtidskontekst.