Abstract
Denne mastergradsavhandlingen er en undersøkelse av betrakterrollen i et relasjonelt kunstverk, hvor betrakteren er deltagende og i samhandling med de andre betrakterne, skaper av verket. Verket for undersøkelsen er Sørfinnset skole/ the nord land, et prosessuelt kunstprosjekt i Nordland fylkeskommunes offentlige kunstsatsning, Kunstneriske Forstyrrelser. Den generelle resepsjonen av de relasjonelle kunstverkene har, og er fortsatt den relasjonelle estetikkens marxistiske tilnærming slik den er formulert i Nicolas Bourriauds bok Esthétique relationelle (1998). Sentralt i den relasjonelle estetikken står forståelsen av verket som et intersubjektivt møte, der betrakternes samhandling med hverandre skaper relasjoner som står som et alternativ til samfunnet. Jeg ønsker å argumentere for en hermeneutisk lesning av det relasjonelle verket, hvor jeg gjennom min egen deltagelse i Sørfinnset skole/ the nord land vil undersøke hvordan betrakterrollen utfolder seg i anskuelsen av et verk hvor publikum som betraktere inndras i verket.