Abstract
Temaet for denne oppgaven er kapellet fra Breim, på Asker Museum. Jeg har i denne oppgaven befattet meg hovedsakelig med den innvendige dekorasjonen i kapellet, men jeg har også sett nødvendigheten av å belyse trekk ved bygningens biografi for å kunne fortelle historien om disse. Et mål med oppgaven har vært å si noe om datering av verket. Som resultat av en dendrokronologisk analyse foretatt av NIKU ble tømmeret datert til 1596. Med bakgrunn i denne dateringen har jeg lagt en påfølgende hundreårs periode etter dette tidspunkt til grunn for en analyse av kapellets dekorasjonsmaleri. Tidsperioden fra 16-1700 omfatter i norsk kunsthistorie periodene renessanse og barokk, og jeg redegjør for disse samt andre sentrale begrep, som reformasjonen, byggeskikk og folkekunst, for å danne en kontekst rundt analysen. I gjennomgangen av forskningshistorien har jeg lagt vekt på å få frem sentrale problemstillinger som min oppgave relaterer seg til; diskusjoner omkring akantusranken, et norsk fargesyn, og synet på forholdt mellom den tradisjonelle kunsthistorien og studiet av folkekunsten. Problemstillingen for oppgaven har vært om jeg kan ved å foreta en analyse av den innvendige dekorasjonene i kapellet fra Breim si noe om verkets ikonografi, opprinnelige kontekst og kapellets biografi. Jeg analyserer i oppgavens del II materialet i henhold til Panofskys ikonolgiske metode, hvor jeg først beskriver verket, deretter følger en punktvis behandling av de ulike kategorier av dekormaling i kapellet. Dette fører til en ikonologisk analyse av materialet gjennomført i henhold til punktene i problemstillingen: verket, kontekst, og biografi, underforstått byggeskikk. Oppgaven avsluttes av et sammendrag og konklusjon.