Abstract
I 1936 ble det utgitt en samlet illustrert trebinds utgave av Asbjørnsen og Moes samling av norske folkeeventyr på Gyldendal Norsk Forlag. Oppgaven handler om denne bokutgivelsen og illustrasjonene i tredje bind, som ble utført av Per Krohg, Alf Rolfsen, Henrik Sørensen og Dagfin Werenskiold. Utgavens to første bind inneholder illustrasjoner fra to tidligere generasjoner kunstnere, og disse ble første gang benyttet i serien av eventyrbøker som kom ut i perioden fra 1879 til 1887. I oppgaven belyses hvordan illustrasjonene fra 1936 kan knyttes til Erik Werenskiolds og Theodor Kittelsens såkalte klassiske eventyrtegninger gjennom stilistiske og ikonografiske referanser. Det kartlegges også i hvilken grad illustrasjonene fra 1936 representerer nyskapende elementer sammenlignet med de klassiske.
Oppgaven baserer seg først og fremst på studier av originaltegningene og gjengivelsene i bøkene, og det vektlegges at teksten og de billedmessige fremstillingene er knyttet sammen i en mangfoldiggjort (trykt) publikasjon. Den empiriske tilnærmingen til oppgavens problemstilling og materiale bidrar, sammen med kontekst- og resepsjonsanalysen, til å belyse interessante aspekter ved så vel illustrasjonene som forholdene omkring illustrasjonsprosjektet og bokutgivelsen.