Abstract
I Norge og Sverige er det bevart få illuminerte lovhåndskrifter fra middelalderen. I denne oppgaven foretar jeg en ikonografisk gjennomgang av to illuminasjoner som innleder ekteskapskapitlene i et norsk og et svensk lovhåndskrift, Hardenbergs Codex og B 68, fra henholdsvis ca. 1340 og ca. 1430. Begge viser en mann og en kvinne som gir hverandre høyre hånd. En hovedproblemstilling i oppgaven er forholdet mellom tekst og illuminasjoner – fungerer illuminasjonene som et visuelt uttrykk for innholdet i lovtekstene. Som bakgrunn for gjennomgangen av den rettslige situasjonen gis en oversikt over nordisk og kanonisk familierett, og møtet mellom dem. Håndslaget har sentral plass i illuminasjonene, og jeg undersøker derfor håndslagets plass i ekteskapsseremoniene. Et spørsmål er om håndslagscenene viser et bestemt tidspunkt i ekteskapsprosessen, eller om de må leses som et generelt symbol for ekteskap. I denne forbindelse drøftes også betydningen av kvinnens hodeplagg. I Hardenbergs Codex har kvinnen utslått hår og krone, i B 68 har hun håret tildekket. En tredje hovedproblemstilling er mulig forbilde for illuminasjonene. Liknende scener finnes i europeiske manuskripter, blant annet i avskrifter av Gratians dekret. Det er fristende å legge til grunn at europeiske manuskripter er forbilde for de aktuelle illuminasjonene, og jeg gjennomgår derfor et utvalg europeiske manuskripter for å kartlegge bruken av håndslagmotivet. Jeg ser imidlertid ikke bort fra at forbildene kan være hentet fra hjemlige forhold, og jeg gjennomgår i den forbindelse nordiske kalkmalerier og altertavler samt norske monumentalmalerier og alterfrontaler, fingerringer og spenner. Det er noen forskjeller mellom motivene i Hardenbergs Codex og B 68. Jeg undersøker om forskjellene grunner i ulike lovregler eller om de har andre årsaker. Kvinnen i B 68 har et særpreget grep i mannens skulder, noe jeg antar er et humoristisk innslag. Ved hjelp av blant annet en inkongruensmetode søker jeg å avklare dette. Oppgaven tar i tillegg opp relaterte problemstillinger, som om håndslagmotivet er verdslig eller kristent, om det var en fast ikonografi for fremstilling av ekteskap i nordiske lovhåndskrifter, og om Hardenbergs Codex følger en eldre norsk tradisjon eller er et islandsk arbeid.