Sammendrag
Det er godt kjent at japansk kunst øvet stor påvirkning på europeisk kunst i siste halvdel av 1800-tallet. Innflytelsen fra japansk kunst gav nye ideer til motiver, nye teknikker og nye kunstneriske metoder – som gjorde seg gjeldene i en ny kunstretning kalt japanisme. Den japanske kunstens betydning for norske kunstnere er fortsatt i stor grad uutforsket. Forskningen har i liten grad diskutert hvorledes japanistiske impulser kom til Norge. Denne oppgaven forsøker å identifisere japanistiske trekk i Christian og Oda Krohgs maleri 1880-1900. Min hypotese er at ekteparet Krohg mottok sterke impulser fra japanismen i Danmark.
Store mengder japansk kunst, gjenstander og tresnitt fant veien til det danske kunstmarkedet i 1880-årene. Gjennom både offentlige og private samlinger, og de mange utstillinger av japansk kunst i København, var japansk kunst lett tilgjengelig i Danmark i perioden. Viktige kjennere av japansk kunst i Danmark var kunstneren Pietro Krohn, og spesielt kunstkritiker Karl Madsen. Krohn og Madsen bidro begge til å spre kunnskap og fasinasjon for japansk kunst og kultur i Danmark. Som kunstkritiker i 1880-årene skal Madsen ha vært en toneangivende kraft i Danmark, og han var Chr. Krohgs gode venn. Ekteparet Krohg oppholdt seg nå mye i Danmark, både i Skagen og København. I samme periode skal japansimen ha gjort seg gjeldene i Danmark.
Denne oppgaven undersøker tilgangen til japansk kunst i Danmark, og diskuterer hvordan dansk kunstliv oppfattet japansk kunst og japanisme 1880-1900. Med bakgrunn i dette undersøkes japanistiske trekk i noen av Chr. og Oda Krohgs kunstverk fra perioden, for å belyse at dansk kunstmiljø var en viktig formidler av japansk kunst og japanisme.