Abstract
Sammendrag
Den polske kunstneren Magdalena Abakanowicz (1930) lagde på 1960- og 70-tallet en serie vevde verk som skapte et paradigmeskifte innenfor den tekstilbaserte kunsten. Hennes kunst vakte oppsikt og fikk internasjonal anerkjennelse. I dag er hun en av Polens mest anerkjente samtidskunstnere. Hun har stilt ut verden over og er innkjøpt av de ledende museer.
Tema for oppgaven er hvorvidt Abakanowicz verk har hatt innflytelse på norsk tekstilkunst. Polsk kunst var en referanse for mye av det som skjedde på 1960-tallet. Utgangspunktet var eksperimentering i ukonvensjonelle materialer, et sterkt personlig uttrykksbehov og en bevisst holdning og frihet til kunstnerisk virke. Materialet ble en viktig del av uttrykkskraften. Dette førte til nye ukonvensjonelle verk. Abakanowicz brøt radikalt med den tradisjonelle billedveven. De vevde verkene fjernet seg fra veggen og inntok rommet som monumentale tekstilskulpturer. Abakanowicz skapte installasjoner ut fra utstillingsrommets karakter og introduserte publikum for et psykologisk arrangert drama utført i organiske materialer.
Målet for oppgaven har vært å analysere Abakanowicz vevde verk. For å forstå hva som var revolusjonerende, har det vært nødvendig å beskrive hennes bakgrunn og oppvekst og de føringer som var til stede i et krigsherjet land i lys av et rigid politisk regime. Tidligere forskning viser til Abakanowicz betydning for moderne tekstilkunst. Abakanowicz var utvilsomt en inspirasjonskilde for kvinnelige kunstnere. Har hennes verk hatt stilistisk betydning, eller har hun vært et frigjørende forbilde for norske kunstnere?