Abstract
Oppgaven omhandler Académie Julian i Paris, og tre norske kvinners studier der på 1880-tallet. Deres navn var Leis Schjelderup, Sigrid Bølling og Valborg Olsen Dubois.
Oppgaven har en todelt struktur. I del I benytter jeg materiale jeg har samlet inn til å kartlegge aspekter ved Académie Julians atelierpraksis og undervisning. Jeg skildrer også utdannelse og utstillinger i Paris på 1880-tallet, med vekt på muligheter og begrensninger for kvinnelige malere. Del II omhandler de norske kvinnene ved Académie Julian. Jeg har foretatt en innsamling av malerier for å belyse deres studier ved akademiet. Jeg drøfter maleriene med henblikk på påvirkning og inspirasjon fra professorene ved akademiet, medelever og kunstnere ellers i Paris.
De fleste av maleriene er portretter og figurframstillinger, noe som gjenspeiler satsningen på disse to genrene ved Académie Julian. Man mente at kvinnelige kunstnere hadde spesielle evner innen portrettmaling, og oppfordret dem til å spesialisere seg i dette.
Som så mange andre kunstnere som studerte i Paris på samme tid, besøkte to av de norske kunstnerne Bretagne. Flere av figurmaleriene i oppgaven er malt der, og hører til i en tradisjon av bondemalerier inspirert av Jules Breton og Jules Bastien-Lepage.
Betegnelsen salongrealisme er passende for å beskrive maleriene til de norske kunstnerne. Kunstnerne ved Academie Julian fikk en akademisk skolering som de benyttet seg av i maleriene sine, samtidig som mange av dem forsiktig tilnærmet seg en mer moderne malerstil. Dette kan ses i noen av maleriene til de norske kunstnerne, blant annet ved bruk av lysere farger og en interesse for sollyset.
Viktig litteratur i arbeidet med oppgaven har spesielt vært utstillingskatalogen Overcoming all Obstacles: The Women of the Academie Julian. Katalogen ble laget til en utstilling avholdt ved Dahesh Museum i New York i 1999. Utstillingen hadde fokus på de kvinnelige elevene ved Académie Julian, og maleriene i katalogen har utgjort et viktig sammenligningsgrunnlag. De norske kvinnenes malerier var ikke med på denne utstillingen.