Search
Now showing items 1-55 of 55
Læreres tanker i en ny verden Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne oppgaven har fokus på to læreres holdninger til utforskende arbeidsmetoder, digitale verktøy og lokalkultur, og hvordan dette påvirker deres undervisningspraksis. Dette blir sett i sammenheng med hvordan de opplever ...
"Normalisere et bærekraftig liv" Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
KREATIV RESONNERING OG IKT-STØTTET PROBLEMLØSNING Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
En case-studie av hvordan fire R1-elever på videregående skole resonnerer gjennom matematisk problemløsning i GeoGebra.
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Bruk av museum i geofag En studie av fire museumsopplegg og deres muligheter for et meningsfullt bidrag i undervisningen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne studien ønsker å undersøke lærerens muntlige tilbakemeldinger i matematikklasserommet. Til tross for at tilbakemeldinger er et forskningsområde av stor interesse, er det en gjennomgående utfordring at forskningen er ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
PISA 2006 viste en internasjonal, pessimistisk fremtidsforventning til miljøproblemer og en negativ sammenheng mellom miljøoptimisme og prestasjon. Det samme gjaldt selvrapportert kjennskap og optimisme for miljøspørsmål. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne studien er å undersøke samtalemønstre mellom lærer og elever innenfor temaet tall og algebra. Tidligere forskning viser at spørsmål-svar-sekvenser er det dominerende samtalemønstret i de fleste klasserom. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne oppgåva tek utgongspunkt i eit undervisningsopplegg som vart utført i november 2016 ved to ulike vidaregåandeklasser i Noreg. Opplegget vart utført i forbinding med prosjektet Local Cultures for Understanding Mathematics ...
Matematikk i fysikkoppgaver Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Sammendrag En sentral egenskap i fysikkfaget, både som et vitenskapsfag, og som et skolefag er behovet for matematikk. I denne masteroppgaven har matematikkens rolle i fysikkoppgaver blitt undersøkt nærmere. Målet for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvilke strategier to matematikklærere benytter ved veiledning av elever under gruppearbeid i matematikk på ungdomsskolen. Forskningslitteratur om læreres rolle under ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I den här uppgiften ska jag företa en analys av fem högstadielärares målsättningar i matematikundervisning. Tanken är att se på vilka mål som presenteras i klassrummet sett till både innehållet i målen, med speciell fokus ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
I denne oppgaven skal jeg finne ut om forskjeller mellom finsk og norsk matematikkundervisning på videregående skole. Sannsynlighet og statistikk er spennende og utfordrende temaer, og dermed har jeg fordypet meg i dette. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Tema for denne masteroppgaven er musikk, dans og drama-elevers (MDD) motivasjon for naturfag. Dette er en gruppe elever som velger ei retning hvor de i utgangspunktet ikke kommer til å velge noe mer realfag i løpet av deres ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Begrepsforståelse handler om å se den matematiske kunnskapen som et helhetlig bilde og å bygge opp kunnskapen i hierarkiske kunnskapsskjemaer. Begrepsforståelse utvikles av aktiviteter som legger til rette for refleksjon ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Temaet i denne oppgaven er å se på elevenes forhold til matematikk i sammenheng med elevenes prestasjoner i algebra, geometri og kalkulus. Elevenes forhold til matematikk vil være avhengig av elevenes indre motivasjon. Det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke fremstillingsmetoder lærebokforfatterne har valgt for de ulike bevisene inkludert i læreboken for R1, samt begrunnelser for disse valgene. Problemstillingen er: Hvilke ...
Bruk av problemløsningsstrategier i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet - Hva gjør læreren? Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke på hvilken måte lærere gjennomfører undervisning rundt problemløsningsoppgaver, spesielt med tanke på problemløsningsstrategier. Utgangspunktet for oppgaven ligger i Pólya ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven belyser hvordan man kan utvikle en undervisningsmodul i generell relativitetsteori basert på læreplanmål, relevant forskningslitteratur og et sosiokulturelt læringssyn. I oppgaven undersøkes det også ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I denne kvalitative undersøkelsen om elevenes forhold til matematikkfaget er det tre hovedtemaer: Elevers holdninger til matematikkfaget, klassemiljø og elevenes syn på matematikkfagets begrunnelser. Viktige spørsmål som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Hovedtemaet for denne masteroppgaven er elevers holdninger til matematikk. Et av hovedmålene fra Kunnskapsdepartementets strategiplan Fra matteskrekk til mestring var mer motivasjon og positive holdninger (2011). For ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I denne fagdidaktiske oppgaven tar jeg for meg faktorer som påvirker elevers valg av matematikkløp på videregående skole. Jeg ser på faktorer som ønsket fremtidig studieretning, motivasjon og mestring, i tillegg til å se ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2015)
Matematikklærebøker har stor innflytelse på matematikkundervisningen i skolen og dermed også elevenes mulighet til å lære matematikk. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter lærebøker i Norge og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne studien har undersøkt innholdet i eksamensoppgaver i matematikk ved tre norske grunnskolelærerutdanninger. Forskning har vist at matematikkunnskap hos lærere er viktig for god undervisningskompetanse. Resultatene fra ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2015)
Matematikklærebøker har stor innflytelse på matematikkundervisningen i skolen og dermed også elevenes mulighet til å lære matematikk. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter lærebøker i Norge og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Temaet i denne mastergradsoppgaven er forståelsesprofiler i derivasjon hos elever i R2. Forskningsspørsmålene har vært å se nærmere på ulike forståelsesprofiler og å se om elever med liten grad av relasjonell forståelse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven undersøker elevers argumentasjon ved skriftlig eksamen i Geofag 2. Argumentasjon er en sentral ferdighet innenfor naturvitenskapen, og er derfor i dag ansett for å være en kompetanse det er viktig at ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgaven tar for seg begrepet «forståelse» i matematikken på videregående skole etter innføringen av Kunnskapsløftet i 2006. Formålet med oppgaven var å undersøke om matematisk forståelse er noe som prioriteres til ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne studien undersøker hvordan kreativitet ivaretas i utforskende arbeidsmåter i naturfag ved å se på hvordan elevers kreativitet kommer til uttrykk i sammenheng med undervisning av denne typen, og hvordan en lærer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i resultatene fra den internasjonale undersøkelsen TIMSS – Trends in International Mathematics and Science Study fra 2011 og sammenligner læreverk fra to land i emneområdet algebra. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Sammendrag Denne oppgaven tar utgangspunkt i norske elevers svake prestasjoner i algebra fra TIMSS-undersøkelsen 2011. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilken informasjon man kan få om elevenes forståelse ved å analysere ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
«Tilpasset opplæring» er ett av satsningsområdene i Kunnskapsløftet 2006. Et tiltak som ofte blir benyttet i matematikkundervisningen er å differensiere oppgavene etter elevenes faglige nivå, såkalt «nivådifferensiering». ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2014)
Denne avhandlingen omhandler læreres kunnskaper i to didaktiske fag. Problemstillingen i denne avhandlingen er: I hvilken grad kan Ball, Thames & Phelps (2008) sine kunnskapskategorier brukes som analyseverktøy for leselister ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Tema for denne masteroppgaven er bruk av grubletegninger, et undervisningsverktøy som omhandler et naturfaglig fenomen og flere personer i dialog som ytrer hver sin påstand om fenomenet. Flere av påstandene tar utgangspunkt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Ifølge internasjonale og nasjonale komparative undersøkelser skårer minoritetselevene i norske skoler lavere enn majoritetselevene (se for eksempel PISA 2009, TIMSS 2007 og nasjonal prøver). Mulige årsaker til prestasjonsavviket ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Hovedtemaet for denne masteroppgaven har vært 1P-elevers arbeid med algebra. Valget av dette temaet har bakgrunn blant annet i doktoravhandlingen: «Why is algebra so difficult?: a study of Norwegian lower secondary students' ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven handler om elevers holdninger til matematikk. Særlig ser den på forholdet mellom holdninger og prestasjoner, ved å fokusere på forskjellene mellom sterke og svake elevers holdninger til matematikk.
Studien ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne masteroppgaven i realfagsdidaktikk fokuserer på metoder for problemløsning i algebraeksempler i matematikklærebøker for den videregående skole i Norge under Læreplanen for Kunnskapsløftet LK06. Målet med studien er ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Den lave rekrutteringen til realfagene er noe som bekymrer både myndighetene og næringslivet. For å forstå hvilke faktorer som stimulerer til realfagsvalg ble det våren 2010 gjort en undersøkelse av norske realfagsstudenters ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Tema for denne masteroppgaven er elevers bruk av digitale hjelpemidler i matematikk, og hvordan utformingen av matematikkoppgavene påvirker bruken. Jeg har tatt utgangspunkt i resultatene fra TIMSS Advanced 2008, en stor ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Jenteoppgaver og gutteoppgaver : Er det en forskjell? Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en kvalitativ analyse som tar utgangspunkt i oppgaver fra TIMSS 2007. De norske resultatene fra TIMSS 2007 på 8. trinn viser sammenlagt ikke betydelige kjønnsforskjeller, men på enkelte ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Målet med denne oppgaven er å få et innblikk i elevenes syn på og tanker om feltarbeid i biologi i den videregående skolen, og ut fra det se på feltarbeid som læringsmetode i biologi.
Gjennom å kartlegge hvordan elevene ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Temaet for min masteroppgave var å undersøke hvilke strategier sterke og svake elever brukte når de løste matematikkoppgaver. Det gjorde jeg ved å studere løsingsstrategier som tre sterke og tre svake elever brukte i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne masteroppgaven tar for seg noen av misoppfatningene som elever på siste trinn på videregående kan ha i forbindelse med algebra. Dette er et aktuelt tema siden internasjonale undersøkelser viser at norske elever ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Målet med denne masteroppgaven er å undersøke norske elevers selvrapporterte motivasjon og innsats på matematikktesten i TIMSS Advanced 2008. TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) Advanced er en ...
Elevenes valg i naturfagene : fag-, studie- og yrkesvalg hos kjemi-, biologi- og fysikkelever i videregående skole Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i undersøkelsene FUN, BUN og KUN, som er forkortelser for Fysikk-, Biologi- og Kjemiutdanning i Norge. FUN ble gjennomført i 2000, mens KUN og BUN ble gjennomført i 2004. Elever i vg. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Denne masteroppgaven dreier seg om å utvikle kunnskap om, og forstå sammenhengen mellom yrkesønsker/muligheter og valg av fagdisiplinbasert realfag (matematikk, fysikk, kjemi, biologi, molekylærbiologi, biokjemi, og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Hensigten med denne opgave er at undersøge hvordan science centre i Norge og i Danmark tilrettelægger for skolebesøg. Fokus er på science centrenes egne erfaringer og tanker omkring det at tilrettelægge for at lærerne kan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Til grunn for denne masteroppgaven ligger det to problemstillinger.
- Hvordan tenker elever i ulike typer algebraoppgaver?
- Hva tenker elever om emnet algebra?
Spørsmålene er blitt forsøkt besvart på grunnlag av en ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
STIKKORD:
Rammer som påvirker lærernes planlegging
Etikkens plass i naturfag
Den metabevisste faktor
1) Oppgavens tema og fokusområde:
Oppgavens hovedtema er etikkens levevilkår i naturfaget, og fokusområdet er: Hvilke ...