Abstract
Dette prosjektet handler om tekstilkunstner Sigrun Bergs allsidige virksomhet med produksjon fra egen vevstue og som designer for tekstilindustrien. Hun har bidratt i flere viktige utsmykkingsprosjekter, blant annet i Håkonshallen i Bergen. Med utkastet Primstav vant hun førstepremien om den tekstile utsmykkingen i festsalen av Håkonshallen sammen med to andre kunstnere, Synnøve Anker Aurdal og Ludvig Eikaas.
For å belyse problemstillingene i oppgaven har jeg benyttet meg av materiale fra Sigrun Bergs arkiv, hovedsakelig medieomtaler i forbindelse med den monumentale tekstilutsmykkingen av Håkonshallen. Likeledes er opplysninger i oppgaven basert på intervjuer av personer som har kjennskap til Sigrun Bergs virksomhet. For å gi en forståelse av utsmykkingens omfang, har jeg forsøkt å beskrive hvordan den omfattende utsmykkingsprosessen foregikk i tiden 1959-1961.
En analyse av Sigrun Bergs Primstavfrise på østveggen i Håkonshallen belyser hvordan hun brukte den middelalderske primstav-kalenderen som modell for utsmykkingen. Videre har jeg vist hvordan den monumentale tekstilutsmykkingen av festsalen kan ses i lys av middelalderens veggdekorasjoner som blir betegnet som tjelding.
Det foreliggende materialet viser at Primstavfrisen og Undertjeldet, både i form og innhold, har linjer tilbake til middelalderen. Tekstil utsmykking er historisk forankret i høymiddelalderens miljø, og tjelding av haller var vanlig skikk i Håkon Håkonssøns tid. Min redegjørelse avdekker at Sigrun Berg har vært tro mot det historiske materialet samtidig som hennes monumentale vevnader i Håkonshallen representerer noe nytt i forhold til tradisjonell norsk billedvev.