Sammendrag
SAMMENDRAG
Denne oppgaven handler om to ulike familiebilder, hvorav begge bildene er fremstillinger av kunstnernes egne familier. Malt av de norske malerne Christian Krohg (1852-1925) og Nils Gustav Wentzel (1859-1927). I baljen utført av Krohg i 1889 og Frokost II utført av Wentzel i 1885. Med kun fire år som skiller bildene. I baljen og Frokost II ble til i like kontekster; som resultat av malernes eget initiativ til å male sine egne familier i uformelle hjemlige omgivelser i en tid hvor tradisjonelle familieportretter gitt i oppdrag blir mer sjeldne. Bohemfamilien Krohg tilhørte den høyborgerlige sosiale klasse, mens familien Wentzel var en småborgelig håndverkerfamilie. Begge familiene var fra Kristiania, hovedstaden som i løpet av 1800-tallet hadde utviklet seg til en moderne liten storby. Den verdensvante Krohg som hadde sin kunstneriske utdannelse fra kontinentet, mens Wentzel tilhørte den første generasjonen med malere som utdannet seg i Norge. Bildene kan til en viss forstand oppfattes som like, siden de begge representerer kunstnerens egen familie i familiens egen private sfære. Først behandler oppgaven de to verkene hver for seg i forhold til familieportrettets tradisjon og i forhold til andre samtidige bilder av familier, til slutt plasseres bildene ved siden av hverandre i en komparativ analyse. Målet med oppgaven er å se hvordan de to familiebildene I baljen og Frokost II relaterer seg til hverandre sett i lys av tradisjon og samtidighet.
Sommeren 1889 skjer det en stor begivenhet i familien Krohgs liv. Oda og Christian Krohgs sønn Per blir født. Denne sommeren leide familien Krohg husvære på en gård utenfor Åsgårdstrand, og det er her bildet I baljen skal være malt. Sollyset strømmer inn fra vinduene og gir interiør og figurer en intens lyskraft. Det lille barnet som vaskes i baljen, er kunstnerens nyfødte sønn Per Krohg, og er uten tvil bildets hovedperson. Rundt baljen står Krohgs kone Oda, hennes sønn Ba og hennes datter Sascha, en av Odas søstere, og en barnepleierske. Oda titter beundrende på sitt nyfødte barn mens hun holder sin eldre sønn, Ba, godt inntil seg. Ba titter nysgjerrig på sitt nye søsken, mens søsteren Sascha drar barnepleieren utålmodig i forklet. Mens Krohgs svoger, Lyder Brun, betrakter badeseansen på avstand. Maleriet I baljen fremstiller familiens glede over det nye familiemedlemmet.
I 1885 malte Gustav Wentzel Frokost II, med En Morgenstemning som verkets opprinnelige tittel. Wentzel har hentet sitt motiv fra familiens bygårdsleilighet i Pilestredet 21. Bildet fremstiller en frokostscene. Familien sitter samlet rundt frokostbordet. Wentzels far leser dagens avis. Lillesøsteren Sofie er den eneste av familiemedlemmene som ikke sitter, hun har reist seg fra sin plass og lener seg forventningsfullt over bordet. Gutten med boken er kunstnerens bror, Carl Sebastian. Ved siden av Carl Sebastian sitter søsteren Dagny, mens broren Fridtjof slurper i seg kaffe fra en skål. Den ryggvendte skikkelsen i bildets forgrunn er moren. Det foregår ingen konversasjon mellom familiemedlemmene. De sitter tilsynelatende i egne tanker. Morgenlyset filtreres gjennom gardinen og møter lyset fra lampen som står på bordet. Dette skaper kontrast mellom det varme, gule innelyset og det sterke, klare utelyset. To konkurrerende lyskilder møtes. Vegguret viser at tiden går og snart er denne intime og familiære samlingsstund over, og arbeidsdagen skal begynne.