Sammendrag
På oppdrag fra Sekretariatet for konfliktrådene har vi, en prosjektgruppe fra Humanistisk Prosjektsemester (UiO), utført en kvalitativ studie der vi har intervjuet 18 personer om deres
erfaringer med konfliktrådet.
Problemstillingen vår er: Hvordan opplever brukerne av konfliktrådet det å ha en sak til megling, sett i lys av hvordan konfliktrådet ønsker å være og er definert i lover og forskrifter?
I denne rapporten har vi lagt stor vekt på å få frem informantenes egne opplevelser av det å ha saker til megling i konfliktrådet. Grunnen til det er at vi ønsket å se på om disse erfaringene
stemmer overens med konfliktrådenes egne retningslinjer. Tre temaer som er sentrale i retningslinjene og derfor også i presentasjonen av våre funn og i rapporten som helhet er: frivillighet, deltakelse og roller. I tillegg har den informasjonen brukerne får i forkant av
meglingene blitt et viktig tema i prosjektrapporten.
Det har vist seg at våre informanter i svært stor grad er fornøyd med konfliktrådet.
Informantene synes at det å være i megling var en tøff, men positiv opplevelse. 17 av våre 18 informanter hadde fått opplyst at det å møte i konfliktrådet var frivillig, og alle fortalte at de fikk lagt frem sin side av saken under meglingsmøtet. Våre funn viser at brukernes opplevelse rundt frivillighet og deltakelse i stor grad samsvarer med hvordan konfliktrådet er definert i lover og regler og hvordan det ønsker å være. Når det gjelder roller er det naturlig å trekke inn meglers rolle, og de fleste informantene var også godt fornøyd med hvordan meglerne utøvde sin rolle under meglingene. Mens vi utførte selve brukerundersøkelsen, viste det seg at den
informasjonen informantene hadde fått om konfliktrådet og megling på forhånd ikke var tilfredsstillende, målt opp mot konfliktrådets retningslinjer. Mange hadde kun fått beskjed om tid og sted for meglingen og var derfor usikre på hvilken rolle de ville ha. Til tross for dette er det ikke vår oppfatning at lite informasjon i forkant av meglingene har vært avgjørende for hvordan informantene opplevde konfliktrådet.
I vår prosjektbeskrivelse er det nevnt at konfliktrådet ønsker å bruke funnene fra brukerundersøkelsen i utarbeidelsen av en permanent, nettbasert brukerundersøkelse. Vi mener det i en slik brukerundersøkelse vil være relevant å stille spørsmål om frivillighet, deltakelse, roller og informasjon for å finne ut hvorvidt disse temaene blir ivaretatt i praksis slik de blir beskrevet i retningslinjene blant et større utvalg av informanter.