Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:30:56Z
dc.date.available2013-03-12T11:30:56Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-05-26en_US
dc.identifier.citationLexander, Kristin Vold. Les pratiques de l'écrit. Masteroppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24423
dc.description.abstractHva skjer når skrift introduseres i et samfunn hvor det muntlige dominerer? Hvordan tar mennesker som nylig har lært å lese og skrive i bruk skriften? Er det nyttig å lære å lese og skrive på et språk som nesten bare brukes muntlig? Disse er blant spørsmålene som søkes besvart gjennom en case-studie av en landsby i Senegal, Vest-Afrika, basert på feltarbeid vinteren 2003. Innsamlingen av data ble utført ved hjelp verktøy for deltakende forskning (Méthode accélerée de recherche participative, MARP), focus groups (gruppediskusjoner om tema) og intervjuer. Som i de fleste andre tidligere franske kolonier i Afrika har Senegal fransk som offisielt språk og undervisningsspråk i all formell utdanning, til tross for planer fra langt tilbake i tid om å introdusere afrikanske språk, såkalte nasjonalspråk i skolen. Alfabetisering, derimot, foregår på nasjonalspråk, men skriftlig materiale på disse språkene er meget begrenset. Wolof er lingua franca i landet og i stadig framgang, ca. 90% av senegaleserne behersker det. Studien tar for seg en landsby hvor det har vært flere alfabetiseringsprosjekter på wolof, i første rekke rettet mot kvinner. Undervisningen innholdt både lese-, skrive- og matematikkopplæring, informasjon om temaer som helse og det ble satt i gang inntektsbringende aktiviteter. Det siste prosjektet ble avsluttet i 2000. Målet er å undersøke hvordan deltakerne på prosjektene tar i bruk skriftlig wolof, nærmere bestemt literacy practices (derav tittelen Les pratiques de l’écrit), i ettertid av prosjektene. Literacy practices er et begrep nært knyttet til New Literacy Studies som har et sosialt perspektiv på alfabetisering, et svar på fokuset på de psykologiske effektene av alfabetisering hos bl.a. Walter J. Ong og Jack Goody. Begrepet omfatter ikke bare den konkrete bruken av skrift, men også holdinger og sosiale strukturer knyttet til dette. Oppgaven tar derfor for seg både strukturer som har med den religiøse undervisningen i landsbyen og med alfabetiseringen å gjøre, holdninger til språk og til kunnskapen deltakerne har fått gjennom alfabetiseringskursene, med vekt på skriving og lesing, og til sist funksjonen det skrevne har for kommunikasjon, økonomisk aktivitet og organisering i landsbyen. Studien viser at det skrevne er blitt integrert i allerede eksisterende situasjoner og aktiviteter, og brukes av kvinnene til å oppnå større grad av uavhengighet og kontroll: de skriver brevene sine selv og klarer seg uten hjelp og uten frykt for å bli lurt på markedet. For organiseringen av landsbyen har skrift en konfliktdempende funksjon: avgjørelser blir skrevet ned og tas fram ved uenigheter. Alfabetiseringsprosjektene har ikke ført til grunnleggende endringer i landsbyen og det foregår ingen lese- og skriveopplæring for øyeblikket, selv om informantene sier de ønsker å fortsette. De leser heller ikke bøkene i ”bibliotek-kofferten” som kom til landsbyen med det siste prosjektet. Bruken av skrift og dens funksjon er slik sosialt bestemt, både av ulike forhold i landsbyen og av eksterne faktorer som språket wolof sin stilling i det senegalesiske samfunnet. På sikt kan innflytelsen kanskje gå den andre veien også, en mer utbredt bruk av skrevet wolof, bl.a. gjennom alfabetisering, kan styrke språkets stilling i forhold til fransk.nor
dc.language.isofraen_US
dc.titleLes pratiques de l'écrit : l'alphabétisation en wolof dans un village du Sénégalen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-05-11en_US
dc.creator.authorLexander, Kristin Volden_US
dc.subject.nsiVDP::000en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Lexander, Kristin Vold&rft.title=Les pratiques de l'écrit&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10434en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo19055en_US
dc.contributor.supervisorIngse Skattumen_US
dc.identifier.bibsys050702890en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24423/1/19055.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata