Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Author "Lejonberg, Eli"
Now showing items 1-16 of 16
-
Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Hunskaar, Tove Seiness (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Lærerutdanningene er blitt kritisert for å fokusere for mye på teoretisk kunnskap med manglende relevans for praktisk lærerarbeid. Økt innslag av praksis er blitt trukket frem som løsning på utfordringen. Arbeid med ...
-
Pettersen, Marthe; Lejonberg, Eli (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Praksisveiledere i skolen skal bidra til at fremtidens lærere utvikler relevant kompetanse. Dette bidraget tar utgangspunkt i forskning som indikerer at det er viktig, men vanskelig, for veiledere å bidra til at teoretisk ...
-
Lejonberg, Eli (Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2016)Avhandlingen er skrevet innenfor feltet pedagogikk, med fokus på veiledning av lærere som er i begynnelsen av sin karriere. Det overgripende målet for avhandlingen er å bidra til økt innsikt i tematikken hva kan bidra til ...
-
Lejonberg, Eli (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)Fokuset i denne artikkelen er på veiledere for lærerstudenter og nyutdannede lærere. Formålet med artikkelen er å belyse hvilke forventninger som rettes mot veilederutdanningens påvirkning på utøvelse av veilederrollen ...
-
Lejonberg, Eli; Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)This article investigates practices that engage preservice teachers’ ideas of professionalism within the context of a university-based mentoring programme. The case is explored by observation of mentoring sessions, analysis ...
-
Lejonberg, Eli (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Tema for denne studien er lektorstudenters vurderinger av veiledning i praksis. Data er innhentet fra studenter ved en lektorutdanning for 8–13. trinn når studentene er noe over halvveis i studiet: de har gjennomført faglig ...
-
Hatlevik, Ida Katrine R; Lejonberg, Eli (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)Frafall blant studenter som er i starten av studiet, er en stor utfordring for lærerutdanninger, og det er få norske studier som har undersøkt tiltak som kan imøtekomme frafallsproblematikk. Artikkelen belyser hvordan ...
-
Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Christophersen, Knut-Andreas (Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2018)Purpose The purpose of this paper is to discuss how different styles of mentoring in teacher education relate to mentor characteristics. Pre-service teachers often want practical advice. However, in Norway, school mentors ...
-
Elstad, Eyvind; Lejonberg, Eli; Christophersen, Knut-Andreas (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)The main purpose of a current Norwegian educational policy is to stimulate secondary learners’ basic skills. This study focuses on writing skills in schools’ content areas. Teachers’ collaborative activities across school ...
-
Sandvik, Lise Vikan; Solhaug, Trond; Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Christophersen, Knut-Andreas (Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2019)Mentoring of pre-service teachers in their school practicum is vital to integrating different parts of the educational programmes and supporting the pre-service teachers to become educational professionals, but for mentors ...
-
Lejonberg, Eli; Christophersen, Knut-Andreas (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2015)The current issue and full text archive of this journal is available at http://ijebcm.brookes.ac.uk/
-
Elstad, Eyvind; Lejonberg, Eli; Christophersen, Knut-Andreas (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)This study builds on and contributes to work about the use of student evaluation of teacher performance. Although many studies have examined multiple forms of teacher evaluation, not much has been written about high school ...
-
Lejonberg, Eli; Elstad, Eyvind; Christophersen, Knut-Andreas (Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)This study examines teaching evaluation based on student feedback which is intended to contribute to teachers’ professional development. Although studies have highlighted that teaching evaluation is a potential source of ...
-
Nesje, Katrine; Lejonberg, Eli (Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2022)This scoping review aims to deepen the understanding and knowledge of tools used in mentoring pre-service teachers during practicum. Thirty qualitative, quantitative and multi-method studies were included. Three categories ...
-
Jacobsen, Hilde Marie Madsø; Jensen, Ruth; Lejonberg, Eli (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)The practice of mentoring newly qualified teachers (NQT) has gained international attention in research over the past few decades, but little attention has been paid to ideas about mentoring NQT as they are presented in ...
-
Elstad, Eyvind; Lejonberg, Eli; Christophersen, Knut-Andreas (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)I de siste årene har nasjonale utdanningsmyndigheter initiert flere skole-utviklingsreformer. En av disse reformene er «Ungdomstrinn i utvikling»: en nasjonal satsing med tilbud om støtte til lokalt utviklingsarbeid i ...