Abstract
Nettsidene til et museum er en sterk aktør i det å skape et bestemt bilde av museet. For mange er et museums nettsted også deres eneste møte med museet. Hvordan har et museum over tid forholdt seg til denne fremvoksende teknologien? Med utgangspunkt i en interesse for nettopp dette, undersøker jeg i denne oppgaven hvordan nettsidene til Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Oslo har endret seg.
Med sosialsemiotikk som tilnærmingsmåte ser jeg på hvordan skjermbildet har endret seg over tid. Deretter benytter jeg aktør-nettverk-teori for å undersøke hvilke aktører som har bidratt til de endringene jeg påviser at har funnet sted. Nettverket som tegnes involverte en rekke aktører, som alle på sin måte bidro til å endre nettsidene. Noen aktører ble sterkere enn andre i dette nettverket, og jeg ser på hvilken betydning dette kan ha hatt for hvordan nettsidene har endret seg. Blant aktørene som har fått stor betydning for hvordan nettsidene har endret seg, kan andre museers nettsteder, sosiale medier, statlige føringer, publikum, museets ledelse, redaktøren for nettsidene og organisasjonen som sådan trekkes frem.
Oppgavens analyse bygger på data som er samlet inn gjennom intervjuer og annen korrespondanse med aktører involvert i utviklingen av nettsidene jeg har studert, nettsidene selv og dokumenter som belyser utviklingen av sidene.