Search
Now showing items 1-10 of 19
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
This chapter examines Dickinson v. Mälardalen University as an empirical manifestation of state action for creating and maintaining world-class universities (WCUs). It advances the argument that while litigation has long ...
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2020)
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
This chapter investigates how a national-level assessment initiative may improve equity in early years numeracy education, taking the Norwegian mapping tests for primary grades 1–3 as an example. Three assessments, one ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Even though equity is an important aim for the Nordic countries, for many of these countries, the effect of a student’s home background on their achievement seems to increase over time. If the aim is to reduce the effect ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Å trekke slutninger er nødvendig for å forstå tekster, både i skjønnlitteratur og i sakprosa. I dette kapitlet analyserer vi elevers svar på oppgaver i PISA 2018, og blant oppgavene som gir elevene de vanskeligste ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
I dette kapitlet redegjør vi for begrepene metakognisjon og strategier og forklarer hvordan strategier er definert og måles i PISA-undersøkelsen. Vi presenterer norske elevers svar på spørsmål om strategier – og ser ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
I dette kapitlet ser vi på sammenhengen mellom prestasjoner i lesing og bakgrunnsvariabler som sosioøkonomisk status, kjønn og om elevene har majoritets- eller minoritetsbakgrunn. Resultatene viser at det er en svakere ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Norske elevers lesevaner og holdninger til lesing har utviklet seg i negativ retning siden PISA 2000. Da svarte en tredel at de ikke leste i fritiden, mot halvparten av elevene i 2018. Elevene leser sjeldnere lange tekster, ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
PISA 2018 viser at de langsiktige trendene for norske leseresultater er stabile. I dette kapitlet ser vi norske elevers lesekompetanse i lys av nordiske og internasjonale trender. Vi finner at Norge er et av landene som ...