• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
Search 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Search
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-10 of 69

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Identifying profiles of students’ school climate perceptions using PISA 2015 data 
Rohatgi, Anubha; Scherer, Ronny (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
The concept of school climate has received much attention as a predictor of educational outcomes, including students’ well-being, academic achievement, and motivation. To measure this concept, international large-scale ...
Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA 
Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Roe, Astrid; Weyergang, Cecilie; Magnusson, Camilla G.; Ryen, Jostein Andresen; Björnsson, Julius Kristjan; Pettersen, Andreas; Bakken, Jonas (Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA presenterer forskning basert på PISA-undersøkelsen 2018. Hovedresultatene fra undersøkelsen ble presentert i en kortrapport i desember 2019, og denne antologien ...
Kapittel 3. Hva er relevant lesekompetanse i dagens samfunn, og hvordan måles lesing i PISA 2018? 
Weyergang, Cecilie; Magnusson, Camilla G. (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
PISA-undersøkelsen måler om 15-åringer har lesekompetansen som trengs for å delta i vårt tekstbaserte samfunn. I dette kapitlet gjør vi rede for hvordan lesekompetanse måles i PISA, og hva som er nytt i rammeverket for ...
Kapittel 1. Introduksjon: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA 
Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Kapittel 9. Gir norsk skole alle elever like muligheter til å bli gode lesere? 
Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Björnsson, Julius Kristjan; Pettersen, Andreas (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
I dette kapitlet ser vi på sammenhengen mellom prestasjoner i lesing og bakgrunnsvariabler som sosioøkonomisk status, kjønn og om elevene har majoritets- eller minoritetsbakgrunn. Resultatene viser at det er en svakere ...
Kapittel 2. Lesing i PISA 2000–2018: Norske elevers lesekompetanse i et internasjonalt perspektiv 
Jensen, Fredrik; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit; Roe, Astrid (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
PISA 2018 viser at de langsiktige trendene for norske leseresultater er stabile. I dette kapitlet ser vi norske elevers lesekompetanse i lys av nordiske og internasjonale trender. Vi finner at Norge er et av landene som ...
Kapittel 8. Hva skjer i norsktimene? Elevers oppfatning av norskundervisningen på skolen 
Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Dette kapitlet omhandler læreres undervisningspraksis, undervisningskvalitet og tekstaktiviteter i norskfaget. Mange studier har funnet sterk positiv sammenheng mellom tett oppfølging fra læreren, tydelig instruksjon og ...
Language Use in the Classroom: Balancing Target Language Exposure with the Need for Other Languages 
Brevik, Lisbeth M.; Rindal, Ulrikke Elisabeth (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Recent trends in language education have promoted the use of students’ linguistic repertoires in the classroom. However, research is lacking into how languages are actually used in target language instruction. This study ...
Still a long way to go Narrow and transmissive use of technology in the classroom 
Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Drawing on 178 video-recorded lessons from 47 lower-secondary classrooms with high technological infrastructure in Norway, the present study sheds light on how and for what purposes teachers use technology in their everyday ...
Kapittel 6. Å forstå det man leser – å trekke slutninger i skjønnlitteratur og sakprosa 
Ryen, Jostein Andresen; Frønes, Tove Stjern (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Å trekke slutninger er nødvendig for å forstå tekster, både i skjønnlitteratur og i sakprosa. I dette kapitlet analyserer vi elevers svar på oppgaver i PISA 2018, og blant oppgavene som gir elevene de vanskeligste ...
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • . . .
  • 7
  • »
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CommunityBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Discover

Date Issued2021 (3)2020 (66)Document TypeTidsskriftartikkel (50)Bokkapittel (18)Bok (1)AuthorFrønes, Tove Stjern (8)Jensen, Fredrik (6)Kjærnsli, Marit (5)Nortvedt, Guri A. (5)Roe, Astrid (5)... View MorePeer Reviewed
Peer reviewed (69)
RSS Feeds
feedRSS 2.0
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy