Search
Now showing items 1-10 of 45
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Dette kapitlet omhandler læreres undervisningspraksis, undervisningskvalitet og tekstaktiviteter i norskfaget. Mange studier har funnet sterk positiv sammenheng mellom tett oppfølging fra læreren, tydelig instruksjon og ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
PISA-undersøkelsen måler om 15-åringer har lesekompetansen som trengs for å delta i vårt tekstbaserte samfunn. I dette kapitlet gjør vi rede for hvordan lesekompetanse måles i PISA, og hva som er nytt i rammeverket for ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
I dette kapitlet ser vi på sammenhengen mellom prestasjoner i lesing og bakgrunnsvariabler som sosioøkonomisk status, kjønn og om elevene har majoritets- eller minoritetsbakgrunn. Resultatene viser at det er en svakere ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Å trekke slutninger er nødvendig for å forstå tekster, både i skjønnlitteratur og i sakprosa. I dette kapitlet analyserer vi elevers svar på oppgaver i PISA 2018, og blant oppgavene som gir elevene de vanskeligste ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
I dette kapitlet redegjør vi for begrepene metakognisjon og strategier og forklarer hvordan strategier er definert og måles i PISA-undersøkelsen. Vi presenterer norske elevers svar på spørsmål om strategier – og ser ...
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2020)
Since the 1980s the United Nations has called for a sustainable development, responding to the challenges of ecological crisis, global warming, and continuous social inequity. Within the sustainable development agenda ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
This chapter examines Dickinson v. Mälardalen University as an empirical manifestation of state action for creating and maintaining world-class universities (WCUs). It advances the argument that while litigation has long ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Norske elevers lesevaner og holdninger til lesing har utviklet seg i negativ retning siden PISA 2000. Da svarte en tredel at de ikke leste i fritiden, mot halvparten av elevene i 2018. Elevene leser sjeldnere lange tekster, ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
PISA 2018 viser at de langsiktige trendene for norske leseresultater er stabile. I dette kapitlet ser vi norske elevers lesekompetanse i lys av nordiske og internasjonale trender. Vi finner at Norge er et av landene som ...