Search
Now showing items 1-10 of 204
Det mangfoldige klasserommet - En kvalitativ studie av elevers forståelser av og refleksjoner rundt mangfold og privilegier Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Respekt for mangfold, verdsettelse av ulikheter og inkludering av den enkelte står sentralt både i skolepolitiske styringsdokumenter og i LK20. Samfunnsfagene har et særlig mandat til å utvikle elevenes bevissthet og ...
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2021)
The overall aim of this thesis is to explore challenges and opportunities with teaching and learning through scientific practices in the laboratory in biology education. This thesis is based on three articles that are ...
«Hvis vi har modelltekst da det blir lettere». Hvordan et skriveforløp med modelltekst setter spor i elever med norsk som andrespråk sin skriving Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien er å finne ut hvordan en modelltekst og et skriveforløp setter spor i tekster elever med norsk som andrespråk skriver. Problemstillingen for studien er derfor følgende: Hvordan setter et skriveforløp ...
Representasjoner av bærekraftig utvikling. En analyse av lærebøker tilpasset de nye læreplanene i samfunnskunnskap. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Undervisning som setter spor? – Analyse av 10.klasseelevers argumenterende tekster i lys av lærerens skriveinnramming Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan eksplisitt undervisning basert på bruk av modelltekster kan støtte elever i egen argumenterende skriving. Den har fokus på hva læreren vektlegger i sin undervisning som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tema for oppgaven er holdningsdannelse i religion og etikk, slik det kommer til uttrykk i læreplanen etter Kunnskapsløftet 2020. Holdningsdannelse kan anses å omhandle store deler av læreplanen, og denne studien fokuserer ...
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2021)
This thesis comprises three articles and is situated in the field of cross-national observation research on instructional quality in mathematics education. It investigates patterns of instructional quality in lower secondary ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
This study examines work with an academic concept in a multicultural classroom where a microblogging tool was used to facilitate dialogues. The analysis of extracts from classroom talk shows how one teacher prompted students ...
(Research report / Forskningsrapport, 2021)
Denne rapporten presenterer en analyse av sensorreliabilitet ut ifra de foreløpige karakterene på skriftlig eksamen i videregående opplæring. Analysene er basert på karakterforslagene fra de to sensorene som foretok ekstern ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2021)
We know from previous research that teacher questions can influence reading comprehension development; however, we know less about the reading processes that are required of students through the use of questions. The present ...