Search
Now showing items 1-9 of 9
(Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA presenterer forskning basert på PISA-undersøkelsen 2018. Hovedresultatene fra undersøkelsen ble presentert i en kortrapport i desember 2019, og denne antologien ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
I dette kapitlet ser vi på sammenhengen mellom prestasjoner i lesing og bakgrunnsvariabler som sosioøkonomisk status, kjønn og om elevene har majoritets- eller minoritetsbakgrunn. Resultatene viser at det er en svakere ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
PISA 2018 viser at de langsiktige trendene for norske leseresultater er stabile. I dette kapitlet ser vi norske elevers lesekompetanse i lys av nordiske og internasjonale trender. Vi finner at Norge er et av landene som ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
I dette kapitlet undersøkes forskjellige aspekter ved elevers motivasjon i naturfag og matematikk på 9. trinn. Elevene blir gruppert etter seks ulike holdningsprofiler. Deretter undersøkes prestasjoner og bakgrunnsvariabler ...
(Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
I Norge har naturfagprestasjoner på ungdomstrinnet i lang tid ligget under de andre nordiske landene, og de falt i tillegg med 13 poeng fra 2015 til 2019, noe som tilsvarer omtrent et halvt års skolegang. Derfor handler ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
Dette kapitlet retter et kritisk, men konstruktivt blikk på naturfag, og foretar en gjennomgang av naturfag og naturfagdidaktikk innen forskning og i praksis. Kapitlet starter med å beskrive og diskutere naturfagets ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
I PISA 2015 undersøkes elevers ferdigheter i problemløsing ved samarbeid. Problemløsing ved samarbeid er en innovativ del av PISA-undersøkelsen og kommer i tillegg til lesing, matematikk og naturfag. Den innovative delen ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)