Search
Now showing items 1-10 of 10
(Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA presenterer forskning basert på PISA-undersøkelsen 2018. Hovedresultatene fra undersøkelsen ble presentert i en kortrapport i desember 2019, og denne antologien ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Dette kapitlet omhandler læreres undervisningspraksis, undervisningskvalitet og tekstaktiviteter i norskfaget. Mange studier har funnet sterk positiv sammenheng mellom tett oppfølging fra læreren, tydelig instruksjon og ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
Å trekke slutninger er nødvendig for å forstå tekster, både i skjønnlitteratur og i sakprosa. I dette kapitlet analyserer vi elevers svar på oppgaver i PISA 2018, og blant oppgavene som gir elevene de vanskeligste ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
I dette kapitlet redegjør vi for begrepene metakognisjon og strategier og forklarer hvordan strategier er definert og måles i PISA-undersøkelsen. Vi presenterer norske elevers svar på spørsmål om strategier – og ser ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
PISA 2018 viser at de langsiktige trendene for norske leseresultater er stabile. I dette kapitlet ser vi norske elevers lesekompetanse i lys av nordiske og internasjonale trender. Vi finner at Norge er et av landene som ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
I dette kapitlet avklarer vi begrepet kritisk leseforståelse og undersøker hvordan elevenes evne til å lese kritisk måles i PISA 2018 og nasjonale leseprøver. Vi finner at flertallet av elevene verken foretar reelle ...
(Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
I Norge har naturfagprestasjoner på ungdomstrinnet i lang tid ligget under de andre nordiske landene, og de falt i tillegg med 13 poeng fra 2015 til 2019, noe som tilsvarer omtrent et halvt års skolegang. Derfor handler ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
Naturfag kjennetegnes ved begrepstung fagdiskurs, og elevers lese- og skriveferdigheter er avgjørende for deres forståelse i faget. I dette kapitlet undersøkes 8470 resonnerende elevsvar på 13 åpne biologioppgaver, som er ...