Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Author "Frønes, Tove Stjern"
Now showing items 1-10 of 10
-
Frønes, Tove Stjern (Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2017)Å lese og navigere på nettet handler om leseres atferdsmønster når de leser nett-tekster, og forener innsikt fra tekstvitenskap og leseforskning. Det sentrale begrepet navigasjon i nett-tekster innebærer å manøvrere mellom ...
-
Frønes, Tove Stjern; Narvhus, Eva Kristin; Jetne, Øystein (Research report / Forskningsrapport, 2011)Våren 2009 deltok 65 land i PISAs fjerde hovedundersøkelse, der lesing var fokusområde. En tilleggsundersøkelse, som ble gjennomført i Norge og 18 andre land, målte elevenes ferdigheter i digital lesing.
-
Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
-
Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
-
Jensen, Fredrik; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit; Roe, Astrid (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)PISA 2018 viser at de langsiktige trendene for norske leseresultater er stabile. I dette kapitlet ser vi norske elevers lesekompetanse i lys av nordiske og internasjonale trender. Vi finner at Norge er et av landene som ...
-
Magnusson, Camilla G.; Frønes, Tove Stjern (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)I dette kapitlet redegjør vi for begrepene metakognisjon og strategier og forklarer hvordan strategier er definert og måles i PISA-undersøkelsen. Vi presenterer norske elevers svar på spørsmål om strategier – og ser ...
-
Ryen, Jostein Andresen; Frønes, Tove Stjern (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Å trekke slutninger er nødvendig for å forstå tekster, både i skjønnlitteratur og i sakprosa. I dette kapitlet analyserer vi elevers svar på oppgaver i PISA 2018, og blant oppgavene som gir elevene de vanskeligste ...
-
Weyergang, Cecilie; Frønes, Tove Stjern (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)I dette kapitlet avklarer vi begrepet kritisk leseforståelse og undersøker hvordan elevenes evne til å lese kritisk måles i PISA 2018 og nasjonale leseprøver. Vi finner at flertallet av elevene verken foretar reelle ...
-
Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Dette kapitlet omhandler læreres undervisningspraksis, undervisningskvalitet og tekstaktiviteter i norskfaget. Mange studier har funnet sterk positiv sammenheng mellom tett oppfølging fra læreren, tydelig instruksjon og ...
-
Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Roe, Astrid; Weyergang, Cecilie; Magnusson, Camilla G.; Ryen, Jostein Andresen; Björnsson, Julius Kristjan; Pettersen, Andreas; Bakken, Jonas (Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA presenterer forskning basert på PISA-undersøkelsen 2018. Hovedresultatene fra undersøkelsen ble presentert i en kortrapport i desember 2019, og denne antologien ...