Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 845-864 of 2002
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Tema for denne studien har vært å undersøke hvordan jødedommen blir formidlet og oppfattet i religionsfaget, og hvilke kunnskaper som sitter igjen av undervisningen hos elevene. Samtidig undersøkte jeg elevenes og lærerens ...
-
Kan du svare på det? Lærers tilrettelegging for elevdeltagelse i litterære samtalerRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2015)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere kan tilrettelegge for elevdeltagelse i litterære samtaler. Med utgangspunkt i et sosiokulturelt læringssyn der språket og samtalen spiller en sentral ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVEN I REALFAGSDIDAKTIKK TITTEL: KAN MAN UNDERVISE NATURFAG UTEN LÆREBOK? Rapport fra et forsøk på grunnkurs, allmennfag, hvor læreboka ikke var hovedlæringsmiddelet AV: TOFT, Inger-Lise PROGRAM: ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Sammendrag Denne oppgaven tar utgangspunkt i norske elevers svake prestasjoner i algebra fra TIMSS-undersøkelsen 2011. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilken informasjon man kan få om elevenes forståelse ved å analysere ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Begrepenes rolle i norsk samfunnsfagundervisning er noe vi vet svært lite om. Samtidig spiller begrepene i faget en sentral rolle i formidling av fagets innhold. Det er derfor ønskelig å belyse begrepenes posisjon i faget. ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)I dette kommentarkapitlet vurderes lesing i PISA 2018 opp mot den reviderte norsklæreplanen i LK20. Kapitlet gir en gjennomgang av hva lesing er og har vært i norskfaget, og hvilke forskningsinnsikter denne antologien kan ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)PISA 2018 viser at de langsiktige trendene for norske leseresultater er stabile. I dette kapitlet ser vi norske elevers lesekompetanse i lys av nordiske og internasjonale trender. Vi finner at Norge er et av landene som ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)PISA-undersøkelsen måler om 15-åringer har lesekompetansen som trengs for å delta i vårt tekstbaserte samfunn. I dette kapitlet gjør vi rede for hvordan lesekompetanse måles i PISA, og hva som er nytt i rammeverket for ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)I dette kapitlet redegjør vi for begrepene metakognisjon og strategier og forklarer hvordan strategier er definert og måles i PISA-undersøkelsen. Vi presenterer norske elevers svar på spørsmål om strategier – og ser ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Norske elevers lesevaner og holdninger til lesing har utviklet seg i negativ retning siden PISA 2000. Da svarte en tredel at de ikke leste i fritiden, mot halvparten av elevene i 2018. Elevene leser sjeldnere lange tekster, ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Å trekke slutninger er nødvendig for å forstå tekster, både i skjønnlitteratur og i sakprosa. I dette kapitlet analyserer vi elevers svar på oppgaver i PISA 2018, og blant oppgavene som gir elevene de vanskeligste ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)I dette kapitlet avklarer vi begrepet kritisk leseforståelse og undersøker hvordan elevenes evne til å lese kritisk måles i PISA 2018 og nasjonale leseprøver. Vi finner at flertallet av elevene verken foretar reelle ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Dette kapitlet omhandler læreres undervisningspraksis, undervisningskvalitet og tekstaktiviteter i norskfaget. Mange studier har funnet sterk positiv sammenheng mellom tett oppfølging fra læreren, tydelig instruksjon og ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)I dette kapitlet ser vi på sammenhengen mellom prestasjoner i lesing og bakgrunnsvariabler som sosioøkonomisk status, kjønn og om elevene har majoritets- eller minoritetsbakgrunn. Resultatene viser at det er en svakere ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne kvalitative studien undersøker elevers matematiske kompetanse innen IKT-støttet problemløsing. I Fremtidens skole – Fornyelse av fag og kompetanser (NOU 2015:8) ble det ytret et ønske om at norske matematikkelever ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Arbeid med og vurdering av kilder er fremhevet som en sentral del av elevenes læringsarbeid i samfunnsfagets hovedområde Utforskeren. Her etterlyses «kritisk vurdering av [..] samfunnsfaglig kunnskap ved å bruke kilder og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Med fagfornyelsen har kritisk tilnærming til tekst blitt en sentral del av undervisningen i skolen, særlig i norskfaget. Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan et utvalg Vgs-elever vurderte og brukte ...