Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 813-832 of 2002
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Denne studien har hatt til hensikt å undersøke hvordan elever reflekterer rundt fremstillinger (representasjoner) av islam i norsk presse. Bakgrunnen for valg av tema er tanken om at religionsundervisningen har en kontekst ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk tar utgangspunkt i problemstillingen: ”Hvordan fremstilles islam i religionsundervisningen på videregående skole?” Bakgrunnen for denne undersøkelsen er antakelsen om at ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne studien tar for seg ivaretakelse av nyutdannede lærere i skolen sett i lys av selvbestemmelsesteori og hvilke implikasjoner det får for ledelse. Hva skal til for å motivere nyutdannede lærere til å bli i yrket? ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)I denne studien undersøker jeg kodeveksling i samtaler mellom voksne romer i norskopplæring og ser på holdninger knyttet til slik veksling. Jeg har valg en interaksjonell tilnærming til kodeveksling, der kodevekslingens ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere arbeider med gutters leseferdighet, motivasjon og leseopplevelse, og hvordan de bruker den nasjonale leseprøven til å justere sin leseundervisning. Jeg har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne studien undersøker elevers vurdering av tekster på Internett. Nettekster kjennetegnes blant annet av at de ikke er autoriserte, og de er sjelden intendert for skolebruk. Samtidig går norske elever ofte på nett når ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Problemstilling I hvilken grad er det mulig å hevde at det er samsvar mellom lederrollen i utdanningssektoren og i andre bedrifter? Teori Jeg har presentert, drøftet og sammenlignet to ulike teorier – George Kennings teori ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2013)Elevane sin skrivekompetanse i norsk ved avslutta grunnskule er interessefeltet i avhandlinga. Nærare bestemt er det forska på kvalitetsforskjellar mellom gode og middels gode tekstar ut frå korleis dei er vurderte til ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Denne avhandlingen omhandler læreres kunnskaper i to didaktiske fag. Problemstillingen i denne avhandlingen er: I hvilken grad kan Ball, Thames & Phelps (2008) sine kunnskapskategorier brukes som analyseverktøy for leselister ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Denne avhandlingen omhandler læreres kunnskaper i to didaktiske fag. Problemstillingen i denne avhandlingen er: I hvilken grad kan Ball, Thames & Phelps (2008) sine kunnskapskategorier brukes som analyseverktøy for leselister ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Denne avhandlingen omhandler læreres kunnskaper i to didaktiske fag. Problemstillingen i denne avhandlingen er: I hvilken grad kan Ball, Thames & Phelps (2008) sine kunnskapskategorier brukes som analyseverktøy for leselister ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne oppgaven belyser omtalen av karikaturstriden i lærebøkene i Religion- og etikk på den videregående skolen. Dette gjøres ved diskursanalyse av karikaturstridomtalene, og blir sett i sammenheng med diskursanalyse av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Å vurdere og karaktergradere tekster oppleves ofte som en vanskelig affære for lærere. Hver vurderer har sin egen oppfatning av teksten, og begrunner dermed positive og negative sider ved den på ulik bakgrunn. Dette kan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Formålet med denne oppgaven har vært å se på hvordan lesestrategiundervisning foregår i arbeid med minoritetsspråklige elever med behov for særskilt norskopplæring, og hvilke refleksjoner og kunnskaper disse elevene sitter ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Som følge av norske elevers dårlige resultater i internasjonale leseundersøkelser de siste åra, har fokuset på undervisning i bruk av lesestrategier økt. Utviklingen av en bevisst bruk av lesestrategier tar tid og krever ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)I samfunnsfaget blir temaet bærekraftig utvikling en stadig viktigere og mer aktuell del faget. Samtidig holder medborgerskapsbegrepet en sterk posisjon, da sentrale mål for faget er å legitimere demokratiet og fremme ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke motivasjon for lesing av skjønnlitteratur blant elever på barne- og ungdomsarbeiderlinja. Dette er et relevant tema fordi forskning og undersøkelser viser noen tydelige ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med denne oppgaven er å undersøke validitetsbetraktninger og refleksjoner lærere har knyttet til gjennomføringen av muntlig eksamen i matematikk ved videregående skole. Problemstillingen jeg tar utgangspunkt i er: ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Problemområdet I denne studien undersøker jeg hvilken rolle tabuutfordrende ord og uttrykk spiller i ungdommers identitetsforhandlinger. Basert på empiri fra fire fokusgrupper med jenter og gutter fra Oslos vest- og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Flere internasjonale undersøkelser peker på norske elevers svake algebrakompetanse som det største problemet i norsk skolematematikk. Resultatene fra TIMSS Advanced-undersøkelsen viser at norske R2-elever presterer markant ...