Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 69-88 of 1403
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Artikkelen er en analyse av to romantrilogier for ungdom, som begge skildrer en ung norsk jentes kamp for å hjelpe en afrikansk båtflyktning til et bedre liv i Vesten. I begge trilogier blir møtet med flyktningen og verdens ...
-
(Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Norsk ungdom vokser opp i et av verdens rikeste, lykkeligste og mest egalitære land. Samtidig vet de at mange i verden lider. Hvordan skal de føle, tenke og handle i møte med verdens urettferdige fordeling av goder? I ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)This paper investigates the experiences of students in science, technology, engineering and mathematics (STEM) during their first year in higher education, based on 874 Danish and 1314 Norwegian students’ responses to an ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
-
"Bare les en gang til" : Arbeid med leseopplæring i RLE, samfunnsfag og naturfag på ungdomstrinnet (Master thesis / Masteroppgave, 2012)I 2006 ble det nye læreplanverket, LK06 (Kunnskapsløftet), innført. Før 2006 hadde leseopplæring hovedsakelig vært norskfagets domene og ansvar, men i LK06 ble lesing nedfelt som en grunnleggende ferdighet i alle fag og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Formålet med denne didaktisk rettete studien er å kartlegge og tolke kanoniseringstendenser i lærebøkenes kapitler om samtidslitteraturen. I den forbindelse ble samtidslitteraturen forstått som perioden fra 1980 og fram ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Formålet med denne studien har vært å utforske hvordan elever og lærere samtaler om litteratur, og hvordan man kan implementere det digitale verktøyet Samtavla som støtte i disse samtalene. Med et litteratur- og læringsteoretisk ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Hvis alle lærere skal undervise i grunnleggende ferdigheter i lesing, hvordan skal samfunnsfagslæreren på videregående undervise i lesing da? Det forsøker jeg å gi et svar på i denne masteroppgaven. Med innføringen av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Masteroppgaven handler om elevers begrepsforståelse og skriving i fag under åpen bok-betingelser. Analysematerialet er elevbesvarelser samlet inn i en 2. klasse på videregående skole som har valgt fordypning i programfaget ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Mange teoretiske hypoteser fokuserer på forandring, og man må ha longitudinelle data for fullt ut å kunne evaluere slike hypoteser (Bollen & Curran, 2006). Jeg analyserer deler av data fra en større longitudinell studie ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Lærerutdanningene er blitt kritisert for å fokusere for mye på teoretisk kunnskap med manglende relevans for praktisk lærerarbeid. Økt innslag av praksis er blitt trukket frem som løsning på utfordringen. Arbeid med ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)In this paper, we investigate a new national collaborative Benchlearning program for principals in Norway and Sweden. The Benchlearning program, which has been offered to 40–50 principals in the two countries, is a ...
-
Beobachtungsaufträge im Rahmen unterrichtspraktischer Aktivitäten – eine Chance zum Praxistransfer (Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne oppgåva undersøkjer lærardiskursar for berekraftig utvikling i samfunnsfaglege klasserom. Oppgåva tek utgangspunkt i eit sosialkonstruktivistisk perspektiv, og undersøkjer kva diskursar for berekraftig utvikling som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)This thesis describes the project Better exam results where the software OneNote was introduced into School X with the view to better students’ exam results. Through observations, a survey and interviews we investigate how ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Målet med forskningsarbeidet er å få mer kunnskap om skolelederes betydning for et utviklingsarbeid. Vi tar utgangspunkt i et konkret prosjekt med overordnet mål om økt gjennomstrømming som skal nås gjennom utvikling av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke fremstillingsmetoder lærebokforfatterne har valgt for de ulike bevisene inkludert i læreboken for R1, samt begrunnelser for disse valgene. Problemstillingen er: Hvilke ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk omhandler matematiske bevis og beskriver bevisets rolle i læreplanene for videregående skole1 fra 1896 til 2009. Oppgaven drøfter ulike teoretiske perspektiver og argumenter som ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)This qualitative study examines semi-structured interviews with four Norwegian teachers to explore how they teach biblical texts in upper secondary religious education (RE). The theoretical framework combines one model ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Forskningsspørsmål: Bidrar skoleeiers kompetanseløft overfor skolelederne til at skolene får mulighet for å utvikle seg til lærende organisasjoner? Fokus for min undersøkelse har vært å analysere hvilke planer og hvilke ...