Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 44-63 of 2002
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)I denne oppgaven retter vi fokus mot ansvarliggjøring i en skoles arbeid med å øke læringsutbytte for elevene. Vår problemstilling er: Hvordan påvirker en skoleeiers politisk vedtatte resultatkrav arbeidet omkring økt ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)I denne oppgaven retter vi fokus mot ansvarliggjøring i en skoles arbeid med å øke læringsutbytte for elevene. Vår problemstilling er: Hvordan påvirker en skoleeiers politisk vedtatte resultatkrav arbeidet omkring økt ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2019)Department heads are increasingly responsible for instructional leadership. Therefore, it is important to understand the antecedents of self-efficacy in their work, which can motivate them to increase their leadership ...
-
Antecedents of Faroese student teachers’ citizenship behaviour: A study of empirical relationships (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)The school is an important institution in Faroese society, as elsewhere in the world. Among other things, schools must prepare students for further education, professional life, and their duties as citizens. The quality ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2015)A number of evaluations have shown that Norwegian student teachers spend little time studying on their course. In this study, we investigate the influence of selected antecedents of student teachers' time-on-task, based ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)The purpose of this study was to explore antecedents of Finnish and Norwegian student teachers’ prospective commitment to work as teachers or pursue other careers. Are student teachers’ perceptions of coherence between the ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Developing students’ digital skills and self-confidence in their ability to purposefully use online learning opportunities is considered important for achieving educational objectives. This study empirically explores ...
-
Antimobbetiltak vs mobbetall - En lærende organisasjons innsats med mål om en mobbefri skole for øyeRestricted Access (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)
-
Antimobbetiltak vs mobbetall - En lærende organisasjons innsats med mål om en mobbefri skole for øyeRestricted Access (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)Qualitative research methods have been predominantly used to understand the complex phenomenon of educational policy enactment at the school level. This article contributes to the field of mixed methods research by applying ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)Both civil society in China and research on Chinese civil society have developed profoundly over the last three decades. Research on Chinese civil society can be classified into two categories: a structure-oriented approach ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2004)In this thesis, I explore whether feminist critique of science can shed new light on how gender equity in science education can be achieved. Drawing on feminist theory, I develop a theoretical framework that I use to analyse ...
-
Arabisk i norskundervisningen – En studie om tilrettelegging for inkludering av tospråklige elever (Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne masteroppgaven handler om arabisktalende elever i norskundervisningen. I dag er det en økende andel tospråklige elever i skolen, og dette gir mangfoldige klasserom med ulike behov for tilrettelegging. I Norge har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan meningsdannelse skjer som sosial prosess i en undervisningssetting, der representasjoner har en viktig plass. Og hvordan læring skjer i samtaler som kan karakteriseres ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Denne oppgaven tar for seg hvordan et antall samfunnskunnskapslærere på videregående skole arbeider med undervisning om rasisme. Skolen er pålagt et særskilt mandat i oppgaven om å forebygge rasisme. Dette uttrykkes både ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne masteroppgaven tar sikte på å få innsikt i hvordan samfunnsfagslærere ved en Benjaminprisvinnende skole forstår begrepene rasisme og diskriminering, og videre hvordan de beskriver arbeidet mot og med rasisme og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Sammendrag Formålet med dette forskningsprosjektet har vært å finne ut av hvordan lærere legger opp undervisningen om litteratur og litterære epoker for elever i den videregående skole. Det konkrete målet med oppgaven har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)Hensikten med denne studien har vært å få bedre kunnskap om hvilke faktorer som bør være tilstede i arbeidet med resultatene av nasjonale prøver og hvilke tiltak som fremmer motivasjon for arbeidet. Vi belyser også om det ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)Hensikten med denne studien har vært å få bedre kunnskap om hvilke faktorer som bør være tilstede i arbeidet med resultatene av nasjonale prøver og hvilke tiltak som fremmer motivasjon for arbeidet. Vi belyser også om det ...