Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 360-379 of 2009
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne studien har undersøkt innholdet i eksamensoppgaver i matematikk ved tre norske grunnskolelærerutdanninger. Forskning har vist at matematikkunnskap hos lærere er viktig for god undervisningskompetanse. Resultatene fra ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Tema for denne undersøkelsen er elevers engasjement til deltakelse i demokratiske prosesser på skole. Hensikten med studien, er å undersøke hvilken betydning politisk sosialisering har for elevmedvirkning i skolevalget, ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2012)
-
Elevene i verdens beste skole forsvant i cyberspace : - hva gjør samfunnfaglæreren for å hindre ikke-faglig bruk av PC-en?Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne oppgavens tema er samfunnsfaglærerens muligheter til å regulere PC-bruken i undervisningssituasjonen. Hovedproblemstillingen for oppgaven er hva gjør samfunnsfaglæreren for å hindre ikke-faglig bruk av PC-en? I vårt ...
-
(Series issue / Seriehefte, 2007)
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)Denne studien beskriver elevenes muligheter til å lære (OTL) i naturfag, og undersøker tre læreplannivåer: det intenderte (altså hva elevene skal lære), det implementerte (altså hva lærerne underviser, OTL) og det oppnådde ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Oppgaven tar utgangspunkt i PISA undersøkelsen fra 2003. Elevene fra Norge og Sveits blir delt inn etter prestasjonsnivå i matematikk. Det er på dette grunnlaget svarene fra elevspørreskjemaet blir analysert. Analysen tar ...
-
Elevenes valg i naturfagene : fag-, studie- og yrkesvalg hos kjemi-, biologi- og fysikkelever i videregående skoleRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2011)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i undersøkelsene FUN, BUN og KUN, som er forkortelser for Fysikk-, Biologi- og Kjemiutdanning i Norge. FUN ble gjennomført i 2000, mens KUN og BUN ble gjennomført i 2004. Elever i vg. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Gjennom analyse av elevtekster fra to videregående skoler, kartlegges forholdet mellom elevers tolkning av en religiøs tekst og deres kulturelle bakgrunn. Den kulturelle bakgrunnen forstås som ulik sosialisering og/eller ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever ungdomsskoleelever de etiske dilemmaene de får presentert i læreverket sitt, og har bruken av disse dilemmaene ...
-
(Research report / Forskningsrapport, 2011)Våren 2009 deltok 65 land i PISAs fjerde hovedundersøkelse, der lesing var fokusområde. En tilleggsundersøkelse, som ble gjennomført i Norge og 18 andre land, målte elevenes ferdigheter i digital lesing.
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Denne masteravhandlingen i religions- og etikkdidaktikk tar utgangspunkt i problemstillingen «hvilke refleksjoner har lærere omkring elever som ressurs i religion og etikkundervisningen?». Avhandlingen har som mål å kartlegge ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Revisjon av Kunnskapsløftet har gitt utforskende arbeidsmetoder en sentral plass i samfunnsfag. Hovedområdet Utforskaren i samfunnsfaglæreplanen, nye valgfag, og forslaget om utforskning som fagovergripende kompetanse har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Hensikten med denne kvalitative studien er å undersøk hvordan elever i geofag 1 arbeider med å sette sammen en geologisk tidslinje i klasserommet etter feltarbeid. Feltarbeid regnes som en av geofagets særegenheter. Fra ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)I denne oppgaven har jeg fokusert på begrepsforståelse i naturfag. Jeg har gjennomført en spørreundersøkelse om begrepsforståelse i naturfag blant elever og lærere på 8.trinn. Spørreundersøkelsen er utgangspunkt for ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Denne studien undersøker hvordan de retoriske appellformene uttrykkes i et mindre utvalg elevtekster. Problemstillingen lyder Hvordan kommer de retoriske appellformene etos, patos og logos til uttrykk i åtte argumenterende ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Overordnet tema for undersøkelsen er vurdering av skriving underveis i en skriveprosess – i form av skriftlige lærerkommentarer til elevtekster. Forskningsspørsmålet søker svar på hvilken betydning en gruppe elever på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Formålet ved studien har vært å undersøke hvilke matematiske kompetanser elever bruker i tilnærmingen til åpne og rike oppgaver i matematikk. Det ble tatt i bruk to rammeverk for matematisk kompetanse, KOM-rammeverket til ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne studien undersøker to sidestilte problemstillinger: Hvordan bruker et utvalg Vg3-elever retorisk teori i skriftlige retoriske analyser? Hvordan forstår de begrepene de bruker? Analysene er skrevet av elever i Vg3, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg en litterær samtale mellom fem elever i en niendeklasse, der de diskuterer rap-teksten "Styggen på ryggen". Utgangspunktet for samtalen er elevenes egne opplevelser og reaksjoner i møte med ...