Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 276-295 of 2002
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)I denne masteroppgaven har jeg studert hva argumenterende skriving er i en utvalgt niendeklasse, ved å utforske følgende problemstilling: Hvordan forstår læreren og elevene begrepet argumenterende tekst? Gjennom teorien ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Temaet for denne studien er elevers nyhetsvaner og deres refleksjoner rundt fenomenet falske nyheter. Formålet med denne studien er å få innsikt i hvilke kilder elevene bruker for å lese nyheter, hvordan de kommer over ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Temaet i denne masteroppgaven er norsklæreres forståelse og bruk av de to sentrale norskfaglige begrepene «sjanger» og «teksttype». Etter revideringen av Kunnskapsløftet (LK06) i 2013, har både sjanger- og teksttypebegrepet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Temaet for denne oppgaven er bruken av samfunnsfaglige begreper i undervisningen i samfunnskunnskap. Problemstillingen er som følger: ” Hvordan introduserer læreren i programfaget Politikk og menneskerettigheter sentrale ...
-
"Det handler om å nå ut" : hvordan oppfatter utdanningsforskere sitt bidrag til utvikling i skolen? (Master thesis / Masteroppgave, 2010)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan utdanningsforskere oppfatter sitt arbeid for eventuelt å bidra til utvikling i skolen. Tittelen, det handler om å nå ut, er et sitat hentet fra intervjuet med Linda, en av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Denne masteroppgaven tar for seg ulike sider ved undervisningen i matematikkemnene 1MX og 1MY slik den ble gjennomført ved en videregående skole i skoleåret 2003/04. Data fra 166 elever er samlet og registrert i SPSS og ...
-
Det mangfoldige klasserommet - En kvalitativ studie av elevers forståelser av og refleksjoner rundt mangfold og privilegierRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2021)Respekt for mangfold, verdsettelse av ulikheter og inkludering av den enkelte står sentralt både i skolepolitiske styringsdokumenter og i LK20. Samfunnsfagene har et særlig mandat til å utvikle elevenes bevissthet og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Denne studien tar for seg norsklæreres erfaringer med og syn på funksjonell skriveopplæring. Sakprosa har fått en viktig posisjon både i norskfaget, i skolen og i samfunnet forøvrig, spesielt etter innføringen av Kunnskapsløftet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Tittelen på denne avhandlingen er også formulert problemstilling: Det nordiske perspektivet er styrket i norskfaget i videregående skole. Illusjon eller realitet? Hovedformålet er å få innsikt i læreres holdninger til ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Denne oppgaven tar utgangspunkt i norskfaget på videregående trinn, og har som formål å undersøke hva norsklæreren bør ta hensyn til i utvelgelsen av skjønnlitterære tekster til bruk i klasserommet. Min hovedproblemstilling ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Som en del av fagfornyelsen ble folkehelse og livsmestring innført som tverrfaglig tema i læreplanen. Livsmestring i læreplanen er et nytt begrep som elevene selv har etterspurt. Ettersom dette er et nytt tema, er det ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2020)Det skoleeiere gjør, eller ikke gjør, har direkte eller indirekte betydning for elevenes læring. Tidligere forskning viser at skoleeiere har en viktig rolle både med tanke på å vise mål og retning, og når det gjelder å ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2020)Sammendrag Det skoleeiere gjør, eller ikke gjør, har direkte eller indirekte betydning for elevenes læring. Tidligere forskning viser at skoleeiere har en viktig rolle både med tanke på å vise mål og retning, og når det ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2020)Det skoleeiere gjør, eller ikke gjør, har direkte eller indirekte betydning for elevenes læring. Tidligere forskning viser at skoleeiere har en viktig rolle både med tanke på å vise mål og retning, og når det gjelder å ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)The paper focuses on investigating the dropout phenomena and the need for its prevention and reduction within Serbian pre-university education. Understanding dropout as a multidimensional and system-level phenomenon, we ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne masterstudien har hatt som mål å utforske hva slags praksis tre forskjellige lærere bruker, som kan være med på å utvikle interkulturell kompetanse i engelskundervisning. For å undersøke dette, har jeg brukt videodata ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)This article-based Master's thesis investigates how undergraduate students in Iran learn English through regular topic-based online conversations with native-speaking conversation facilitators (CFs) living in different ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Målet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke hvordan interkulturell kompetanse kan se ut i L2 engelskundervisning på ungdomstrinnet. Hovedmetoden som ble benyttet for å undersøke dette var kvalitativ videoobservasjon ...
-
Developing Teachers’ Digital Competence: Approaches for Art and Design Teacher Educators in Uganda (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)The aim of this study is to establish an in-depth understanding of how art and design teacher educators (TEs) develop digital competences in teacher training institutions in Uganda. The study utilizes perspectives from Jan ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)This study reports on a longitudinal video-based literacy coaching professional development intervention involving 38 teachers at nine Norwegian schools, targeting the use of three scaffolding practices that teachers ...