Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 1092-1111 of 2009
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2020)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Tidlegare forsking tyder på at elevar i Noreg har utfordringar tilknytt algebra (Grønmo, Hole, et al., 2017; Mullis et al., 2016a, 2016b). Til dømes viser resultat frå TIMSS Advanced at elevar i matematikk R2 skårar dårlegare ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan de nye læreverkene i religion og etikk-faget har fremstilt kjønn og kjønnsroller i islam. Det er en overrepresentasjon av islam og muslimer i norske medier, og i tillegg ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Studien tar sikte på å få innsikt i hvordan samfunnsfagslærere forstår mangfold og mangfoldskompetanse, samt hvordan lærerne beskriver sine undervisningspraksiser knyttet til mangfoldstematikk. I ett sammensatt klasserom ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVEN I UTDANNINGSLEDELSE TITTEL: MANGT SKAL VI MØTE OG MANGT SKAL VI MESTRE Relevant forskning viser forståelse for hva skoleledere gjør, men i mindre grad hvordan skoleledere konkret arbeider i ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Translanguaging has gained prominence as a way to understand multilingual practices and draw on these in additional language teaching, but questions remain regarding its application in various educational contexts. This ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Sammendrag En sentral egenskap i fysikkfaget, både som et vitenskapsfag, og som et skolefag er behovet for matematikk. I denne masteroppgaven har matematikkens rolle i fysikkoppgaver blitt undersøkt nærmere. Målet for ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)I fysikk er matematikken sentral, både i innhold og teknisk utførelse. Elever som velger kurset Fysikk 2 i videregående skole, er helt avhengig av matematisk kompetanse for å mestre faget. Å beherske algebra, likninger og ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)Mange undersøkelser viser at norske elever, og spesielt minoritetsspråklige elever, kommer til kort i forhold til skolens og samfunnets krav til kunnskaper og kompetanse for eksempel i realfag og lesing (Bakken 2003). ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)I denne oppgaven skal jeg finne ut om forskjeller mellom finsk og norsk matematikkundervisning på videregående skole. Sannsynlighet og statistikk er spennende og utfordrende temaer, og dermed har jeg fordypet meg i dette. ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)Matematikklærebøker har stor innflytelse på matematikkundervisningen i skolen og dermed også elevenes mulighet til å lære matematikk. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter lærebøker i Norge og ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)Matematikklærebøker har stor innflytelse på matematikkundervisningen i skolen og dermed også elevenes mulighet til å lære matematikk. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter lærebøker i Norge og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Denne masteropgaven er en lærebokanalyse, som betrakter norske og singaporeanske matematikklærebøker. Gjennom MAT4010 – Skolematematikk fra et avansert synspunkt ved UiO, ble skribenten av denne masteroppgaven presentert ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hva som kjennetegner fire læreres forklaringer av nytt fagstoff i matematikk på ungdomsskolen, i klasserom som viser høy fremgang i prestasjoner. Forskning viser at elever ...
-
Matematikkvalgenes dilemma : en studie av matematikkvalg og rådgiving av elever i videregående skole som følge av KunnskapsløftetRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2011)Etter innføringen av Kunnskapsløftet har elever ved studiespesialiserende utdanningsområder fått mange ulike matematikkurs å velge mellom. Det er 5 ulike matematikkurs som gir 7 ulike matematikkombinasjoner som elevene kan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Denne masteroppgaven i realfagdidaktikk er en belysning av den internasjonale komparative undersøkelsen PISA med hensyn på den didaktiske betydningen av begrepet matematisk modellering. Problemstillingen i oppgaven åpner ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Det matematiske språket har stor betydning for elevers læring av matematikk. Alle elever må lære å bruke det matematiske språket på meningsfulle måter, for eksempel ved å uttrykke matematisk tenkning og i dialog med medelever ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Hensikten med studien er å få et innblikk i hvilke refleksjoner læreren gjør seg i møte med et utforskende arbeid, samt hvordan elevene opplever et slikt arbeid. Begrepet «utforskning» har fått en større plass i den nye ...