Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:23:58Z
dc.date.available2013-03-12T11:23:58Z
dc.date.issued2002en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationMoe, Jon Refsdal. Møte med Mythos. Hovedoppgave, University of Oslo, 2002en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24176
dc.description.abstractOppgaven er et forsøk på å harmonere to tilsynelatende uforenlige posisjoner i samtidens estetikk : dekonstruktiv teori i tradisjonen etter Jacques Derrida og modernistisk teater i tradisjonen etter Antonin Artaud. Målsetningen med dette er å røre opp i det forfatteren ser utspilt som en normativ poetikk på det postmoderne kunstfeltet, der én type kunstnerisk uttrykk gis monopol på teoretisk legitimitet, mens andre uttrykk ekskluderes til en ureflektert fortid. Oppgaven skriver seg inn i en løpende kunstvitenskapelig diskurs mellom postmoderne vs moderne/modernistisk estetikk, og opponerer postmodernismens dogmer som fundert på en redefinert mimesis overfor kunstfeltet, satt i scene av en kunstvitenskapelig , modernistisk selvstyrking. På vei mot dette målet: å fravriste postmodernismen dens teoretiske hegemoni føres en dobbelt strategi: Først tas det til orde for en lukning av kunstfeltet, en fristilling av kunstens særegne logikk. Perspektivet hentes her inn fra den modernistiske kunstkritikeren Clement Greenberg. Dernest tas til orde for en åpning av kunstfeltet med utgangspunkt i en ny lesning av teatermodernisten Antonin Artaud, basert både på Greenberg og på Jacques Derrida, hvis Artaudlesning også skal utsettes for kritikk. Jeg kommer altså til å foreslå en ny lesning av Artauds tekst, og av modernistiske manifester generelt, der praktiske og teoretiske argumenter ikke underordnes hverandre, slik det er tilfelle i dagens diskurs, men behandles som likestilte og autonome uttrykk for det samme prosjekt, nemlig modernismen som konstituerende og konsoliderende prosess både for kunst og for teori. Oppgavens siste del er en analyse av Odin Teatrets forestilling Mythos. Forestillingen behandles som modernistisk kunstverk, beskyttet av kunstfeltets autonome praksislogikk, og samtidig en kilde til perspektiver som overskrider denne logikken. Analysen er ment som eksempel på en fordelaktig måte å omgås kunstnerisk materiale med teoretiske midler: å la kunst og teori inngå i likestilte relasjoner, uten å redusere disse til funksjoner av hverandre. Oppgaven ligger i krysningspunktet mellom de teatervitenskapelige emneområdene grunnlagsproblemer og dramaturgi.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMøte med Mythos : Mot en overskridende erfaring i en dekonstruert estetikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorMoe, Jon Refsdalen_US
dc.subject.nsiVDP::170en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Moe, Jon Refsdal&rft.title=Møte med Mythos&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2002&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-3856en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo4423en_US
dc.contributor.supervisorAnne Britt Gran / Dag Østerbergen_US
dc.identifier.bibsys02192810xen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata