Abstract
Sammendrag
Den islamistiske ideologen Hasan al-Turabis målsetting er å islamisere samfunnet og å etablere en islamsk stat. Hasan al-Turabi benytter begreper fra islamistisk ideologi, og anvender disse i sin teori over den islamske staten. Nøkkelbegrepene hans er tawhid, Guds enhet, shura, konsultasjon, tajdid, fornyelse, og ijtihad, selvstendig tolkning. Oppgavens hovedanliggende er å presentere Hasan al-Turabis teoretiske modell av den islamske staten, i lys av islamistisk ideologi slik den ble formulert av Muslimbrorskapets ideologer.
Oppgaven gir en innføring i de ulike islamiseringsperiodene i Sudans historie som en bakgrunn til forståelse av dagens islam i Sudan, og som bakgrunn for Muslimbrorskapets tilblivelse. Oppgaven tar deretter for seg Ikwhan, Muslimbrorskapet. Jeg oppfatter bevegelsens utvikling fra etableringen i Sudan på slutten av 1940-tallet som sammenfallende med den moderne islamiseringen av Sudan. Det sudanesiske Ikwhan er basert på det egyptiske Ikwhans ideologi, hvis høyeste mål er å etablere en islamsk orden , an-nizam al- islami. Jeg viser hvordan Muslimbrorskapet, under ledelse av Hasan al-Turabi, går fra å være en politisk pressgruppe til en organisasjon av nasjonal og regional betydning med politisk makt i Sudan. I islamistisk ideologi er kravet om etableringen av en islamsk stat det sentrale element. Jeg presenterer al-Turabis nøkkelbegreper og ser disse i lys av islamistisk ideologi.
Jeg viser hvordan al-Turabi, som en av de første moderne islamister som diskuterer kvinnespørsmålet, analyserer ulike holdninger til kvinner i Koranen og i hadith-litteraturen. Ved å benytte seg av ijtihad går han tilbake til kildene og avskriver mange av de tradisjonelle tolkningene av kvinnens stilling i islam. Al-Turabi krever reformer for en kvinnefrigjøring innenfor en islamsk ramme. Jeg presenterer Abdullahi An-Na`ims kritikk av al-Turabis teoretiske modell, og i forlengelsen av hans kritikk stiller jeg spørsmålstegn ved muligheten for realisering av Hasan al-Turabis teori om den islamske staten. Jeg viser at fraværet av en konkret institusjonell teori forhindrer hans teoretiske modell av den islamske staten å fungere i praksis. På det teoretiske planet gir Hasan al-Turabis modell innsikt og kunnskap om den islamistiske tenkningens struktur, noe som er viktig for å få en grundig forståelse av de ideologiske og politiske strømninger som islamismen er en del av.