Abstract
Denne oppgaven handler om TV Visjon Norge, en kristen norsk tv-kanal som sender kristne tv-programmer tjuefire timer i døgnet. Kanalen er tilgjengelig for alle som har digital dekoder fra Canal Digital eller Get, og er også tilgjengelig via Satellitt. Tv-programmene Visjon Norge sender handler om vekkelse, Jesus, den ”rette tro og lære”, Den Hellige Ånd, profetiske nådegaver og helbredelsesmirakler, og tilbedelsen av Jesus som den kommende hersker på jorden tar ofte form av musikalske innslag.
Kanalen analyseres i et religionssosiologisk perspektiv. Problemstillingen tar utgangspunkt i gründer og pastor i Visjon Norge, Jan Hanvolds, uttalelser om at kanalen, den elektroniske kirke, vil vise det norske folk hva som foregår i kristenlivet i Norge, aktiviteter som i følge pastoren blir totalt oversett i de norske mediene for øvrig. Jeg stiller i oppgaven spørsmål om kanalen Visjon Norge kan bidra til en økt fellesskapsbevegelse innenfor det kristne liv i Norge.
Gjennom en analyse av de ulike tv-programmene som sendes på denne kanalen, plasserer jeg TV Visjon Norge innenfor den sterkt voksende pinsebevegelsen, det nest største kristne kirkesamfunnet i verden i dag, med et anslag på en kvart million tilhengere på verdensbasis. Denne dynamiske og heterogene bevegelsen omfavner slik jeg definerer den også de karismatiske og nykarismatiske menigheter som har vokst frem både i verden for øvrig, men også i Norge, spesielt de siste tjue årene. I oppgaven belyses det økumeniske potensialet i pinsebevegelsen, og Visjon Norge som et bidrag til økt samarbeid på tvers av menighetstilhørighet.
TV Visjon Norge finansieres i hovedsak av pengegaver, donasjoner fra trofaste eller tilfeldige seere. Kanalen har fått sterk kritikk, men også ros av noen, for dette i mediene, og som jeg viser i oppgaven, er det formidable beløp i omløp hos Visjon Norge. Jeg stiller i oppgaven spørsmål om evangeliet har blitt en populistisk salgsvare, eller om religionen for å overleve i et relativt sekulært samfunn må tilpasse seg de rådende mekanismer i samfunnet ellers, som for eksempel kommersialisering og kapitalisme.