Abstract
Denne oppgaven er en oversiktsstudie av utdanning i buddhistisk filosofi i seks tibetanske nonneklostre i India. Oppgaven er basert på materiale fra seks måneders feltstudier i Dharamsala, Nord-India og i Bylankuppe, Sør-India. Under feltarbeidet ble kvalitative metoder som dybdeintervjuer og deltakende observasjon benyttet. Totalt er 64 informanter intervjuet om utdanning i tibetanske eksilnonneklostre.
I oppgaven gis en historisk gjennomgang av utdanning innenfor indo-tibetansk buddhistisk klostertradisjon. Den historiske framstillingen er viktig for å plassere utdanningen i dagens nonneklostre i en kontekstuell ramme, og for å kunne sammenligne den med utdanningen i munkeklostrene. Fram til slutten av 1980-årene var regelmessige studier i buddhistisk filosofi hovedsakelig forbeholdt munker i de store klostrene. I dag gis det utdanning i buddhistisk filosofi i flere av de tibetanske nonneklostrene i India.
Innføringen av regelmessig filosofiundervisning i tibetanske nonneklostre er muligens den mest betydelige endringen for tibetanske nonner sett i et historisk perspektiv. Endringene kan få vidtrekkende følger både for tibetanske nonners status og for organisering av tibetanske nonneklostre i fremtiden. I avhandlingen legger jeg spesielt vekt på å redegjøre for organiseringen og struktureringen av nonneklostrene og utdanningsprogrammene. Viktige faktorer for etableringen, utviklingen og videreføringen av undervisningen i buddhistisk filosofi identifiseres. Likeledes presenteres sentrale aktører som har initiert og implementert studietilbudene.
En indikator på at utdanningsprogrammene i nonneklostrene har lykkes, vil være utnevningen av kvinnelige geshes og khenpos. I den tibetanske buddhistiske tradisjonen er geshe den høyeste tittelen man kan oppnå etter langvarige studier av buddhistisk filosofi. For å bli geshe må en nonne eller en munk studere fem klassiske emner i minimum 15 år og gjennomføre en eksaminasjon ved et av de større klostrene. Innenfor nyingma-skolen kan munker utnevnes til khenpo etter 12 års studier av buddhistisk filosofi. Hittil har ingen tibetanske nonner fullført hele studieprogrammet som kan kvalifisere dem til å avlegge en geshe-eksaminasjon. Omtrent ti nonner er imidlertid i siste fase av studieprogrammet, og noen av disse har som målsetting å bli geshe. Likeledes kan åtte nonner i løpet av noen år være kvalifisert til å utnevnes til khenmo.
I denne oppgaven redegjør jeg for hindringer og forhold som må tilrettelegges før den første kvinnelig geshe eller khenpo kan utnevnes.