Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:20:36Z
dc.date.available2013-03-12T11:20:36Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-02en_US
dc.identifier.citationEngh, Kari Marie. I skyggen av Gud. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24022
dc.description.abstractEr det plass til feminister i den kristne kirke? I denne oppgaven har jeg forsøkt å se nærmere på om feminisme og kristendom lar seg kombinere. Kristendommen blir sett på som en androsentrisk og patriarkalsk religion som har hatt en sterk hierarkisk struktur både i katolisismen og protestantismen. Samfunnet rundt den kristne krike har vært i sterk endring, særlig i vesten, med fremveksten av feminisme og modernitetens sekularisme. Friksjonen mellom kirke og samfunn har blitt sterkere og en av de sentrale debattene har vært i spenningsfeltet mellom feminisme og kristendom. Ved å bruke teologene Rosemary Radford Ruether og Daphne Hampson har jeg forsøk å tydeliggjøre noen av de sentrale begrepene gudbilledlighet og kristologi, og vise hvordan disse er brukt i argumentasjonen mot ordineringen av kvinnelige prester. Rosemary Radford Ruether er teolog med katolsk bakgrunn fra USA og Daphne Hampson jobber som teolog i England, men har forlatt kristendommen og kaller seg nå for postkristen. Jeg sammenligner Ruether og Hampson og deres standpunkter ser i utgangspunktet svært like ut, de er begge feminister de er begge utdannet og jobber som teologer, begge har sin bakgrunn i en konservativ kristen kirketradisjon Ruether er katolikk og Hampsons bakgrunn er fra den anglikanske kirke i England, og de har begge et prosjekt om å frigjøre kvinner fra en kristendom som er androsentrisk og patriarkalsk, men der stopper alle likeheter. Hampson har gått ut av kristendommen og ønsker å vise at kristendommen er svært kvinnefiendtlig og en religion som ikke er mulig å reformere. Det er ikke mulig hevder Hampson å kombinere feminisme og kristendom. Ruether har en holistisk innfallsvinkel og vil gjerne kombinere feminisme og kristendom, hun mener det er fult mulig å endre kristendommen slik at kvinner får større del både i liturgi og praksis. Ruether er en av de første som formulerte en feminist teologi og det gjorde hun så sent som i 1983. I denne feminist teologien kritiserer hun kristendommen og viser hvordan kristendommen har behandlet kvinnespørsmålet igjennom tidene.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleI skyggen av Gud : en anslyse av feministers plass i den kristne kirke i et religionshistorisk perspektiv med vekt på Rosemary Radford Ruether og Daphne Hampsonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-06-14en_US
dc.creator.authorEngh, Kari Marieen_US
dc.subject.nsiVDP::153en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Engh, Kari Marie&rft.title=I skyggen av Gud&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15016en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo58239en_US
dc.contributor.supervisorIngvild Sælid Gilhusen_US
dc.identifier.bibsys070819629en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24022/4/MicrosoftxWordx-xHovedoppgavexKarixMariexEnghx2007.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata