Abstract
Sammendrag
Jeg har tatt utgangspunkt i en science fiction-film for å se på teknologikritikk i science fiction-sjangeren. Filmen er Terminator 2: Judgement Day. Med utgangspunkt i forskjellige tilnærmingsmåter til analyse av religion i film, hovedsakelig teologisk, mytologisk og ideologisk filmkritikk, har jeg sett etter kristne mytefragmenter i filmen. Jeg har brukt tre analysekategorier: Syndefall, Kristus-figurer og Apokalypse, og har undersøkt hvordan filmen kommuniserer teknologikritikk gjennom referanser til kristne myter. I analysen av T2 har jeg sett menneskets kunnskapstørst i filmen, i lys av bibelfortellingen om Adam og Eva som spiser av kunnskapens tre i Edens hage. Her har jeg vektlagt det forførende og bedragerske aspektet som ondskapen har (representert av teknologi i form av roboten), og jeg har sammenlignet dette med teknologiens plass i T2. Teknologi er knyttet til synd, dette finner vi både igjen i sammenstillingen av filmens narrativ med syndefallet og i analysen av John Connor og T-800 som Kristus-figurer. T-800 som Kristus-figur bærer den ”teknologiske synden” og ofrer seg for menneskeheten, og ved at han senkes ned i metallbadet forsvinner den syndige teknologien og blir tilintetgjort. John Connor kan sies å kunne klassifiseres som Kristus-figur i kraft av mytologien som er spunnet rundt ham som en fremtidig menneskehetens frelser. Kampen mellom det gode og det onde som utspiller seg i T2, kan klart sammenlignes med kampen mellom Gud/Jesus og djevelen i den kristne apokalypseforestillingen. Det er også en tydelig sammenheng mellom forestillinger i T2 og apokalyptiske forestillinger i den amerikanske kulturen. De religiøse forestillingene legger et rammeverk for den frykten for verdens undergang som T2 formidler. Denne frykten har sitt grunnlag i forestillinger om at det foregår en kamp mellom det gode og det onde. To mektige fiender er låst/bundet i en kamp på liv og død for å kontrollere universet. Ifølge fiendenes karakter som motpoler i en dualistisk maktkamp, kan det bare bli en vinner. Jeg har også undersøkt hvordan de dypere strukturene i filmen er med på å underbygge teknologikritikken. Her ser vi at teknologien som framstilt i T2 settes i forbindelse med kaos og død. Videre har jeg sett T2 i lys av teorier om fremmedgjøring. Her ser man sydelig at filmen formidler en redsel for den autonome teknologien og fremmedgjøringen av mennesket i det teknologiske samfunnet. Jeg har også sett T2 i lys av moderne teorier om instrumentell rasjonalisme. T2 problematiserer det å ha et instrumentelt syn på verden og andre mennesker, der alt blir målt i nytteverdi.