Browsing Spesialpedagogikk by Title
Now showing items 1872-1891 of 2299
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Barnehagen har et viktig samfunnsmandat som skal sikre at barn får ta del i et rikt språkmiljø som skal gi optimale betingelser for en god språkutvikling. Da er det viktig at barn møter voksne som ser betydningen av det ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)Tittel Språklige faktorer og leseferdighet. En deskriptiv studie av sammenhengen mellom ordforråd, grammatisk forståelse og leseferdighet på sjette klassetrinnet . Bakgrunn og formål Norske elevers skuffende resultater ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Språklige faktorers betydning for leseferdighet Bakgrunn og formål Det har i de senere år vært fokusert på ulike språklige faktorers betydning for leseferdighet. Fonologisk bevissthet har stått i en særstilling fordi den ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Problemstilling Hvilken sammenheng er det mellom språklig ferdighet og leseferdighet på tredje klassetrinn? Utdypet som: Hvor mye av variasjonen i leseferdighet forklares av grammatisk forståelse og ordforråd? ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Bakgrunn Undersøkelser viser at omtrent halvparten av de 15-20 % barna med lesevansker ser ut til å ha hatt en eller annen form for språkvansker i førskolealder. Dersom man legger til rette i læringssituasjonen for at ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
-
Språkstimulering i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse av hvordan pedagogiske ledere legger til rette for språkstimulering i barnehagen.Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2014)Sammendrag Tittel Språkstimulering i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse av hvordan pedagogiske ledere legger til rette for språkstimulering i barnehagen. Bakgrunn og formål Bakgrunnen for undersøkelsen er styringsdokumenter ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Studiens tittel er Språkstimulering i samtalesituasjoner mellom pedagog og barn med cochleaimplantat i barnehagen. En studie av bruk av språkstimulerende strategier i talespråklig kommunikasjon. Studien er en tverrsnitts ...
-
"Språkstimulering trengs heile tida - det er ferskvare" : En kvalitativ studie basert på fire førskolelæreres synspunkter og erfaringerRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2012)Noe av det viktigste som skjer i barns liv er å utvikle språk (Høigård, 2006) og språket er avgjørende for intellektuell, emosjonell og sosial utvikling. Ordforrådet er det antall ord barnet forstår og kan bruke (Godøy et ...
-
Språktilegnelse gjennom lek i barnehagen - en komparasjon av lekformer og vurdering av barnehagens kontekst for språkbruk og deltakelse - En observasjonsstudieRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Problemstillinga i denne oppgåva er følgjande: I kva grad kan Auditory-Verbal Therapy (AVT) vera ein effektiv metode for utvikling av språk og kommunikasjon basert på tale for prelingvalt døve born med cochleaimplantat? ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Bakgrunn Dei siste tiåra har det skjedd ei stor forbetring i den medisinske behandlinga av barn som blir født for tidleg, og overlevelsesprosenten hos dei aller minste premature har auka dramatisk. I takt med at det er ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Studien omhandler språkutvikling og otitis media. Bakgrunnen for oppgaven var ideer omkring sammenhengen mellom otitis media med effusjon og utviklingen av breddevokabular, dybdevokabular og språklyder. Forskningsresultater ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn og formål: Vår hensikt med denne undersøkelsen var å finne ut hvilke kunnskaper førskolelærer og assistenter i barnehagen har om barns språkutvikling og hva de anser som logopedens rolle. Forskning viser at det ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)"Språkvanskar i førskulealder og lesemeistring i skulen", er tittelen på denne undersøkinga. Eg har gjennomført undersøkinga ved datainnsamling frå arkivkjelder, intervju og testresultat i høve elevar som hadde spesifikke ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Denne undersøkelsen har tatt for seg fem forskjellige språk-, tale-, og kommunikasjonsvansker, og deres innvirkning på ungdomsskoleelevers sosiale omgang med hverandre. Oppgaven er skrevet ut ifra et syn om at enhver form ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)Bakgrunn Nyere forskning viser at mange barn allerede i tidlig alder viser sameksisterende språklige og psykiske vansker. Det foreligger imidlertid ikke mange norske studier på dette området, spesielt ikke på førskolebarn. ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2020)