Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:19:08Z
dc.date.available2013-03-12T11:19:08Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-04-30en_US
dc.identifier.citationSørlie, Ingunn. "Sakralisering av det sekulære" . Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/23957
dc.description.abstractReligion er i dagens vestlige kulturkontekst ingen entydig størrelse. Det er spesielt to fenomener eller prosesser som i denne sammenheng karakteriserer kulturen i det postmoderne sekularisering av religion og sakralisering av sekulære sfærer. I spenningen mellom religion og ikke-religion kan det sekulære bli marginalt religiøst og det hellige sekularisert. En antakelse som fremstettes i denne hovedoppgave er at sakralisering av det sekulære også kan gjenfinnes i konsum som en sakralisering av mennesket og identitet. Oppgavens tema knyttes til hva som konstituerer en konsumkultur, og på hvilken måte denne kan tolkes i lys av religionskategoriene symbol , ritual , hellighet , livstolkning , utopi og nyreligiøsitet . Via en kulturanalytisk vinkling fremlegges en antakelse om at så vel konsum som religion kan oppfattes som kontekstavhengige fenomener. Konsum i det postmoderne kan forstås som et kulturelt fenomen, primært knyttet til symbolsk kommunikasjon av kulturelle verdier, tilhørighet og identitet. Religion i det postmoderne kan forstås som et avdifferensiert kulturelt fenomen radikalt sammenblandet med andre kulturelle fenomener. Religion er dermed i stadig mindre grad en lukket autonom sfære. Oppgaven består av tre deler. I del I Religion og kultur blir analysens kulturelle kontekst gjort rede for. Her blir religionsbegrepet drøftet i tilknytning til en definisjonsproblematikk og kontekstualisert i lys av begrepet sekularisering . En forutsetning for å kunne si noe om hva religion er og hvorledes den kan forstås i det postmoderne, anses her for å være forankring i en sekularisert kulturkontekst. I del II Kultur og konsum blir fenomenet konsum analysert som en kulturell kategori og som et kulturfenomen. Begrepet det postmoderne benyttes her som kontekstuell ramme for utviklingen av et symbolsk konsum. Det postmoderne konsum knyttes videre til kategoriene livsstil, identitet og individualitet, med særlig vekt på forholdet mellom identitet og konsum og hvorledes identitet som sosial faktor påvirkes av nye kulturbetingelser. I del III Konsum og religion stilles spørsmålet om fenomenet konsum kan tolkes som noe religiøst. I analysen knyttes religionslike trekk ( familielikhet ) i et symbolsk innhold i konsum til nyreligiøst erfaringsinnhold og kategorien hellighet. Avslutningsvis anlegges en tolkning av at symbolsk meningsinvestering i det postmoderne konsum kan forstås i form av en kulturell forståelse av religion som sakralisering av individets forestillingsunivers.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Sakralisering av det sekulære" : En religionsvitenskapelig analyse av religion, konsum og identitet i det postmoderne.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorSørlie, Ingunnen_US
dc.subject.nsiVDP::153en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sørlie, Ingunn&rft.title="Sakralisering av det sekulære" &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-9454en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo18297en_US
dc.contributor.supervisorOtto Krogsethen_US
dc.identifier.bibsys04152246xen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata