Abstract
Den irske pilegrims ønske om å leve et asketisk liv i eksil gjennom å foreta en peregrinatio pro Christo, en pilegrimsvandring for Kristus, var et dominerende aspekt i den tidlige irske kirke. I motsetning til å reise til et hellig sted for så å vende hjem igjen, innebar irsk pilegrimsferd en fullstendig tilbaketrekning fra slekt og fra det større religiøse samfunn. Denne formen for pilegrimsferd er et av de viktigste trekkene ved tidlig irsk askesetradisjon. I det sjette og syvende århundre sto pilegrimsidealet og utførelsen av pilegrimsferden side om side. Dette var den irske peregrinatios gullalder. I de påfølgende århundrer derimot, gjennomgikk tradisjonen endringer i form av modifiseringer og restriksjoner, og i løpet av det niende århundre svinner det tidligere vandringsidealet hen. Den vandrende pilegrimen erstattes med eneboeren.
Med utgangspunkt i irsk pilegrimstradisjon i tidlig middelalder og de uttrykk den hadde, ønsker jeg å knytte denne tradisjonen til Navigatio Sancti Brendani Abbatis. Fortellingen om Sankt Brendans havseilas ble mest sannsynlig skapt i en historisk kontekst innen Irland, og hensikten med denne oppgaven er å se nærmere på hvorledes Navigatio rommer det irske kloster- og pilegrimsideal. Jeg ønsker å belyse hvorledes Brendan kan kalles en pilegrim og Navigatio en pilegrimsberetning, og på hvilke måter dette kommer frem i verket.
Jeg har delt oppgaven inn i to hoveddeler: en historisk del og en litterær del. Hensikten med denne oppdelingen er å gi et historisk overblikk over den irske kirkehistorien og dernest gå mer i dybden av den pilegrimstradisjonen irene var en del av og videreutviklet. I den historiske delen av oppgaven er det først og fremst fysisk forflytning og vandring som er beskrevet. I den litterære delen av oppgaven har jeg blant annet rettet søkelyset mot litterære tradisjoner som kan tenkes å ha påvirket Navigatios tilblivelse som tekst. Kontroverser rundt sjangerdefinering og verkets opprinnelse har hatt stor betydning innen forskningen. Det har vært få forskere som har bidratt med religiøse tolkninger av Navigatio på tross av at verket tydelig er kristen litteratur. I løpet av nittenhundretallet har det imidlertid kommet slike fortolkninger, og jeg har støttet meg til et utvalg av disse i oppgaven. I tolkningen av Navigatio er både historisk, litterær og religiøs kontekst en forutsetning for forståelse av verkets budskap.