Abstract
Thiruvila, den årlige tempelfestivalen ved hindutempelet Sivasubramanayar Alayam, finner sted hvert år i den tamilske måneden Aadi. Aadi faller sammen med månedsskiftet juli/ august, og varer over ti til tolv dager.
Hindutempelet Sivasubrahmanaiyar Alayam er det største hindutempelet i Oslo. Det ble opprettet av organisasjonen Norges Hindu Kultursenter, og ligger i et industribygg på Ammerud, en drabantby i Groruddalen. Tempelet ble innviet i 1998, og tempelfestivalen ble arrangert for første gang samme år. Tempelet ble opprettet av tamiler fra Sri Lanka. Hinduene ved tempelet på Ammerud praktiserer, i likhet med hoveddelen av hinduene i Sør-Asia, en form for hinduisme som går under betegnelsen bhakti. Det sentrale aspektet ved religionen er ikke basert på teksttradisjonen, skriftene, eller på trosaspektet, men på daglig utøvelse av ritualer. I masteroppgaven presenteres de forskjellige festivaldagene under Thiruvila, de ulike ritualene som det fokuseres på og bakgrunnen for at de blir utført.
Innen hindutradisjonen er hovedformålet med å utføre ritualer og riter å oppnå kontakt med det guddommelige og å ta del i de kosmiske rytmene. Et hovedfokus for masteroppgaven er ulike for kroppslig praksis som utføres under Thiruvila, for så å se denne praksisen i lys av begrepet kroppsliggjøring. Begrepet kroppsliggjøring synliggjør mange ulike aspekter ved shivaittisk tro og praksis, og er et sentralt trekk ved hindutradisjonen. Det overordnede motivet for denne kroppsliggjøringen av rituelle praksiser kan spores til den sterke forestillingen i hindutradisjonen om at universet består av korrespondanser mellom mikrokosmos og makrokosmos. Det som går igjen som en rød tråd under festivalen er tilbedernes fokus på og ønske om å få ta del i den guddommelige kraften.
Det en voksende tendens innen religionsforskningen til å fokusere på handlingsaspektet eller utførelsen av religion. Den kroppslige praksisen har sine røtter i folkelig tradisjoner, men har de senere årene blitt en integrert del av den transnasjonale agamiske tempeltradisjonen, og en identitetsmarkør for tamilske hinduer. Målet med masteroppgaven er å forsøke å gi en dypere forståelse av rituell praksis ved tempelfestivalen.
Morley var masterstipendiat ved forskningsprogrammet CULCOM, og har vært bidragsyter til antologien ”Kulturell kompleksitet i det nye Norge” (2011).