Abstract
I vårt samfunn oppsøker en del nordmenn religiøse troshelbredere eller New Age healere når de er syke. Mange mener disse er alternativer til eller er et reelt valg i forhold til hva det offentlige helsevesen kan tilby av behandling. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hva disse to valgmulighetene består i, og hvilke likheter og forskjeller det er mellom helbredelse av syke i pinsebevegelsen/karismatiske menigheter og healing i New Age-bevegelsen.
Ved hjelp av den komparative (sammenlignende) metode undersøker jeg seks emner. Disse er: idemessig forankring for utøvelse av helbredelse/healing, forestillinger om sykdom, bruk av riter og rituelle redskaper, helbrederes/healeres selvbiografier, menighetenes/bevegelsens interne struktur og syn på autoritet, og kjønnsroller. Hvert av temaene blir presentert ved hjelp av aktuell teori, og et empirisk materiale benyttes for å eksemplifisere dette. Materialet inneholder kvalitative intervjuer med troshelbredere og healere, og observasjon fra helbredelsesmøter, herunder lekpredikant Svein-Magne Pedersens utøvelse av helbredelse.
Den komparative metode benyttes for å sammenligne to fenomener som har funksjonslikheter, men ulikheter angående innhold. Premissleverandør for utøvelse av helbredelse er en fundamentalistisk (bokstavtro) lesing av Bibelen. Healing er basert på ideen om holisme (enhet), og at individet er en autoritet til å heale seg selv. Bevegelsenes ulike idemessige forankring konkretiseres ved at helbredere hevder at helbredelse av syke er det det hellige (Gud) som har makt til. Healere mener at healing er det mennesket alene som medvirker til.
Helbredelse og healing har ett felles utgangspunkt da dette er handlinger hvis mål er å gjøre et sykt menneske friskt. Helbredelses- og healingritene er eksempler på funksjonslikhet fordi her bruker helbredere og healere bønn og hender som rituelle instrumenter. Ulikheten kommer til uttrykk i hvilket innhold de legger i bønn og håndspåleggelse. Helbredere påkaller ytre hellige krefter og bruker hender kun som et symbolsk bindeledd mellom Gud, helbrederen og den syke. Healere på sin side påkaller upersonlige krefter i form av energi og anvender hender som et konkret arbeidsredskap hvor energi manifesterer seg.
De ulike temaene oppgaven belyser og analyserer mener jeg er relevant med hensyn til at små grupper har stor betydning for mange mennesker. Dette kanskje i kontrast til den oppfatning av at det offentlige helsevesen styrer folks liv på et område som angår oss alle; vår subjektive oppfatning av og erfaring med egen helse.