Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:17:25Z
dc.date.available2013-03-12T11:17:25Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-01-19en_US
dc.identifier.citationJong, Fredrik. Konservering av et tidlig 1800-talls landskapsmaleri. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/23842
dc.description.abstractIsak og Rebekka er et oljemaleri på linlerret med mål 91,5x123,8cm, signert av den britiske kunstneren John White Abbott og datert 1807. Maleriet har landskapsmotiv med bibelsk handling. Et hovedmål i oppgaven var å belyse maleriets ideelle tilstand, og en stor del av arbeidet har derfor dreiet seg om undersøkelse og dokumentasjon av maleriets originale materialer og sekundære tilføyelser. Undersøkelsene har vist at Isak og Rebekka er malt ved bruk av tradisjonelle materialer og teknikker som var vanlige på 1700- og 1800-tallet. Da maleriet har et omfattende nettverk av opptørkingskrakeleringer, har det vært sentralt å undersøke årsaken til dette, blant annet hvilken innvirkning på tilstanden Abbotts materialbruk og teknikk har hatt. I forbindelse med dette ble det også tatt stilling til hvordan dette fenomenet skulle behandles. På bakgrunn av observasjonene som ble gjort ble det besluttet å utføre en visuell reintegrering ved nedtoning av den synlige grunderingen i opptørkingskrakeleringene. Isak og Rebekka var dessuten preget av flere tidligere behandlingsinngrep, både av estetisk og strukturell type. Det er i likhet med mange malerier fra samme tidsperiode og geografiske opprinnelse sekundært beskåret og heldublert med klisterlim. Behandlingsinngrepet har vært en medvirkende årsak til riftdannelser langs de sekundære oppspenningskantene som følge av klisterlimets hygroskopiske egenskaper. Sentralt i arbeidet har derfor også vært å gi maleriet en ny oppspenning med jevnere strekkbelastning. Dette innebar blant annet at det ble utført en kantdublering. Flere eldre overmalinger og misfargede retusjer bidro sammen med en gulnet mastiksferniss til en demping av kontraster og begrensning av romvirkningen i motivet. Da dette er et landskapsmaleri som i stor grad er utført med henblikk på å skape nettopp en slik romvirkning, måtte det også tas stilling til hvordan maleriet kunne renses.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKonservering av et tidlig 1800-talls landskapsmaleri : Isak og Rebekka av John White Abbotten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-06-03en_US
dc.creator.authorJong, Fredriken_US
dc.subject.nsiVDP::124en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Jong, Fredrik&rft.title=Konservering av et tidlig 1800-talls landskapsmaleri&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-24398en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo98654en_US
dc.contributor.supervisorFørsteamanuensis Tine Frøysakeren_US
dc.identifier.bibsys101202431en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/23842/1/masteroppgavexferdig.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata