Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg konserveringen av et 1600-talls kvinneportrett. Maleriet måler 117 x 71 cm i høydeformat og er et oljemaleri på lerret. Ut fra en innskrift på baksiden av originallerretet, er det mulig å anta at maleriet ble malt av en kunstner som het Zazarino. I dag eies portrettet av Arne Bugge Amundsen og Ane Ohrvik.
Målene for oppgaven var å plassere maleriet inn i en original kontekst og identifisere originale materialer og teknikker, samt belyse den tidligere behandlingshistorikken. Denne informasjonen var utgangspunktet for tilstandsvurderingen og valg av behandling. Under hele arbeidet har det blitt benyttet relevant konserveringslitteratur, i tillegg til kunst- og kulturhistoriske publikasjoner samt arkivmateriale. Undersøkelsesmetodene som ble anvendt til å analysere maleriet startet med visuelle observasjoner, fotoanalytiske verktøy som røntgen-, IR-, falskfarge IR- og UV-opptak, samt XRF-måling. Tolkningene av disse undersøkelsene dannet grunnlaget for hvilke prøveuttak som ble gjort. Tverrsnitt av fargestrukturene, som i hovedsak består av uorganisk materiale, ble analysert i polarisasjonsmikroskop og SEM-EDX. Organiske materialer som dubleringsklister, lerretsfiber, bindemiddel og ferniss ble også analysert i polarisasjonsmikroskop, samt FTIR. Resultatene fra alle undersøkelsene og analysene ble dokumentert og er samlet i oppgavens vedlegg.
Ut fra undersøkelsene var det mulig å identifisere maleriets originale bunnmateriale, grundering og lokal imprimatura, samt pigmentbruk og bindemiddel. De gav også informasjon om sekundære materialer som maleriets pynte- og blindramme, klisterdublering, retusjer og fernisslag. Dette la grunnlaget for diagnostiseringen av maleriets tilstand. Tilstandsvurderingen viste at maleriet var nedbrutt og det burde utføres strukturelle inngrep for å sikre stabilitet. Et sentralt aspekt ved konserveringsbehandlingen av maleriet var de-dublering som nødvendig tiltak for å stabilisere tilstanden. Bortsett fra denne de-dubleringen ble det også utført strukturelle inngrep som kantdublering, løsdublering og konsolidering av løse farger. Det var også et mål å gjenopprette maleriets estetiske uttrykk ved å fjerne misfarget ferniss og foreta visuelle reintegreringer, inkludert ny ferniss.