Abstract
Pasjonsviseren er et oljemaleri malt på lerret som måler 83x69 cm i høydeformat inkludert oppspenningskanter. Det er usignert og udatert. Den originale pynterammens ytre mål er 90,5x77 cm. Maleriet har et religiøst motiv med korsfestelsen som hovedmotiv og 13 medaljonger med mindre scener som viser Kristus lidelseshistorie. Et tilbakeblikk på kunst- og kulturhistorisk kontekst viser at maleriet er ett av flere som er malt med samme motiv og ikonografi. I dag er det ca 20 malte versjoner som er kjent i Norge, mens det er færre enn 20 i Danmark. Ved undersøkelse av originale materialer og ved sammenligning av andre daterte versjoner, er det mulig å datere maleriet til mellom 1730-1780. Maleriet har antagelig blitt brukt i en religiøs og pedagogisk sammenheng.
Pasjonsviseren eies av Glomdalsmuseet. Da maleriet ankom konserveringsstudiet i januar 2007 bar det tydelig preg av tidligere behandlinger. Lerretet var buklete og det var spent opp på en tynn og ustabil, original blindramme. En sekundær oppspenning var utført uten hensyn til motivet, med spikre som perforerte malingslagene på forsiden. En gammel hullreparasjon med overmalinger var godt synlig. Tidligere behandlinger som en limimpregnering av forsiden var delvis årsak til at malingsoverflaten hadde løs maling med mange opp- og avskallinger. Maleriet var i tillegg særdeles skittent.
Prosjektet har innbefattet undersøkelser og dokumentasjon av tilstand og originale materialer ved hjelp av blant annet mikroskopering, ultrafiolett opptak og røntgenfotografiering og tverrsnitt. Analyser har blitt utført med SEM-EDX og FTIR.
Pasjonsviseren hadde originale bestanddeler som blindramme og tilhørende pynteramme, samt original ferniss. Det ble derfor sett på som viktig å kunne beholde disse elementene samtidig som lerretet ville få tilstrekkelig støtte. Gjennom diskusjon og vurdering av ulike alternativer ble det klart at lerretet hadde behov for en ny blindramme. Overflaten ble renset for original ferniss for å tydeliggjøre maleriets motiv og skriftfelt. Det ble ansett som viktig da maleriets opprinnelig formål var å bli lest og forstått. Yrkets profesjonelle etiske retningslinjer, inkludert overveielser av de anvendte materialenes og teknikkenes stabilitet og gjenbehandlingsmulighet, har blitt fulgt gjennom hele prosjektet.