Abstract
Denne oppgaven omhandler konservering av et begravelseshus fra Borneo som ble skjenket til Kulturhistorisk Museum (KHM) av Carl Lumholtz i 1920. Da huset kom til museet var det ødelagt og det har gjennomgått ulike reparasjoner og konservering frem til i dag. Huset var svært støvete, og malingen hadde på flere steder flasset opp og hadde dårlig feste til underlaget. Det fulgte også med en eske med løse deler som hadde brukket av fra takets utskjæringer.
Da det innledningsvis var uklart hvorvidt det var snakk om en seremoniell gjenstand med uhåndgripelige verdier for opphavssamfunnet ble en viktig del av prosjektet å sette gjenstanden inn i en kulturhistorisk kontekst slik at en på etisk grunnlag kunne gi riktig behandling.
Gjennom hele prosessen lå fokuset på minimal inngripen, og hvor langt en skulle gå med behandlingen. Ingen behandling ble utført med mindre det var nødvendig for den videre bevaringen og ulike materialer og metoder ble testet for å finne de som best egnet seg til behandlingen av begravelseshuset. Behandlingen som ble utført var mekanisk rensing av gjenstandens overflate med støvsuger, myk pensel og polyuretansvamp, samt konsolidering den avflakende malingen med JunFunori gjennom japanpapir. De løse delene som det ble funnet ut hvor skulle sitte ble limt på plass med Paraloid B72.
Analyser ble utført med X-Ray Fluorescence (XRF) og Fourier Transform Infrared Spectroscopy (FTIR) på gjenstandens maling for å finne informasjon om pigmenter og bindemiddel, samt for å undersøke om den har blitt behandlet med pesticider. Det ble også utført visuelle undersøkelser av gjenstandens tre og fibere for å finne mer informasjon om teknologien bak gjenstanden.
English summary
This project is about the conservation of a funeral house from Borneo. The house was given to the Museum of Cultural History in Oslo (KHM) by Carl Lumholtz in 1920. It was then in a poor state and has since gone trough different restorations and conservation treatments. The house was very dusty and paint was flaking from the support. The house came with a box containing loose parts and bits that had broken off from the carvings on the roof.
Initially it was not clear whether the house was a ceremonial object with intangible values to the native society, or just a model. It was therefore important to establish as much as possible about the cultural context of the object. This was important so that the house could get the best possible treatment without overstepping cultural traditions and destroying intangible values.
Throughout the treatment the focus was on minimal intervention. No treatment was conducted if it was not necessary for the further protection of the object. Different materials used for conservation were tested to find the ones most suited for this object. The treatment was conducted by cleaning the surface mechanically with a vacuum cleaner and a soft brush. Small sponges of polyurethane were also used to clean the more robust surfaces. The surface of the flaking paint was cleaned in combination with consolidating the paint with JunFunori through Japan paper. Paraloid B72 was used to glue loose bits back in place.
X-Ray Fluorescence (XRF) and Fourier Transform Infrared Spectroscopy (FTIR) were used to analyze the pigments and binding media of the different paints, as well as to se whether the object had been treated with pesticides. Investigations were also conducted on the wood and fibres, in an attempt to establish more about the technology of the construction of the funeral house.