Abstract
Sammendrag
Emanuel Vigelands maleri Skisse til Dommedag er malt med olje på lerret. Maleriet måler 91x125 cm inkludert oppspenningskanter. Maleriet har et religiøst motiv og er delt i to. Den øverste delen viser Kristusfiguren med Jomfru Maria til venstre og to tilbedende skikkelser til høyre, den ene sannsynligvis Johannes Døperen, den andre muligens Maria Magdalena. Over Kristusfigurens svever den hellige ånd, symbolisert ved en due. På begge sider av hovedmotivet står menneskemasser som lener seg inn mot Kristusfiguren. Maleriets nedre del illustrerer sannsynligvis helvete, og fallende mennesker er malt nedover maleriets langsider. På grunn av maleriets navn kan det antas at motivet er en dommedagsscene.
Det foreligger lite informasjon om Emanuel Vigelands materialbruk og maleteknikk. Dette masterprosjektet har blant annet til hensikt å belyse disse aspektene. På den måten kan prosjektet bidra til å øke maleriets verdi som historisk dokument og estetisk åndsverk
Skisse til Dommedag var i dårlig tilstand ved ankomst til konserveringsstudiet. Etter tilstandsvurderingen ble det tydelig at valget sto mellom lokal riftreparasjon og stabilisering eller dublering. I dette prosjektet blir det argumentert for at dublering er den beste løsningen for Emanuel Vigelands maleri. Tilstandsvurderingen levner liten tvil om lerretets nedbrutte tilstand og behovet for stabilisering. Dublering som metode er derimot lite vanlig i dag, og i et forsøk på å tilfredsstille etiske grunnregler ble det dermed lagt stor vekt på drøfting av valg av dubleringsmaterialer. Til tross for faglige innvendinger vil det bli vist at dublering er den beste løsningen for Emanuel Vigelands Skisse til Dommedag.