Abstract
American Field Service (AFS) har fra 1947 til dags dato organisert elevutveksling mellom norske gymnas/videregående skoler og amerikanske high scools. Denne undersøkelsen tar for seg de norske elevkullene som var i USA i henholdsvis skoleåret 1956/57 og 1976/77.
Oppgaven forsøker å svare på hvordan elevene erfarte og opplevde USA, hvilke inntrykk de satt tilbake med, og om det var endringer i dette i den undersøkte perioden?
Undersøkelsen er en kvalitativ dybdestudie som i hovedsak baserer seg på muntlige kilder. Et hovedpoeng med undersøkelsen er tidsaspektet.
Kullene var relativt nære hverandre i tid, men hadde samtidig bakgrunn fra et Norge som i denne perioden hadde endret seg stort. USA, og ikke minst synet på USA i den vestlige verden, hadde også endret seg betraktelig i den samme perioden. Undersøkelsen tar utgangspunkt i en hypotese om at denne endringen vil gi seg utslag i elevenes beretninger.
Resultatene av informantenes beretninger viste at denne tidsvariabelen ikke var like sentral som hypotesen antok at den skulle være. Oppgaven analyserer derfor hva grunnene til dette var og den analyserer andre variabler som i større grad var vesentlige for elevenes beretninger. Geografiske forhold og informantenes individuelle ulikheter vies derfor relativt stor plass i oppgavens hoveddel.
Undersøkelsen vurderer også i hvilken grad elevenes skildringer passet overens med to teoretiske modeller om det amerikanske samfunnet. De teoretiske modellene bærer navnene ”det mytiske Amerika” og det reelle ”USA”. Elevenes erfaringer av den amerikanske virkelighet sammenlignes med disse modellene.
Mot slutten oppsummeres noen av virkningene skoleoppholdet hadde på elevene, og hvordan de betraktet selve oppholdet og USA i ettertid.