• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
Search 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for pedagogikk
  • Institutt for pedagogikk
  • Search
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for pedagogikk
  • Institutt for pedagogikk
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-100 of 1487

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
PRINCIPLES FOR DESIGN AND TEACHING IN ONLINE AND BLENDED COURSE IN HIGHER EDUCATION. A mixed-methods study of course designs and teachers’ and students’ experiences 
Volosach, Daria (Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Workplace E-learning, does it Work? A New Approach to Evaluating E-learning Courses with Implications for Design. 
Tungland, Tobias Mæland (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Do e-learning courses work, and to what extent is the quality of e-courses being examined? From our understanding of current literature, most methods for evaluating e-courses are based on evaluation models that are not ...
Ansattes yrkes- og organisasjonsidentifisering etter en virksomhetsoverdragelse - en casestudie fra SJ Norge 
Rokne, Vilde Andrea (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med studiet er å få et innblikk i hvordan identifiseringsprosesser blir påvirket i lys av en reform i norsk jernbanesektor. Reformer i norsk jernbanesektor utgjør et interessant utgangspunkt for identifikasjon, ...
Organisasjonslæring i arbeidslivet 
Scheich, Anniken Jensen (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tema og problemområde Denne undersøkelsen tar for seg forholdet mellom en endringsprosess og organisasjonslæring. Intensjonen har vært å belyse hvordan politiet har tilrettelagt for læring i en endringsprosess. Politiet ...
Workplace E-learning, does it Work? A New Approach to Evaluating E-learning Courses with Implications for Design 
Walle, Rebekka Marie Carlsen (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Uformell læring mellom endringsledere - En kvalitativ casestudie om et praksisfellesskap av konsulenter med nøkkelkompetanse på digitale omstillingsprosesser 
Engstad, Christine (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne studien har som hensikt å undersøke hvordan uformell læring foregår i et praksisfellesskap bestående av endringsledere i et konsulentselskap. Endringsarbeid går ut på å planlegge og innføre ny teknologi som skal ...
PP-rådgiveres oppfatning av multikulturell rådgivning: En kvalitativ intervjustudie av hvordan PP-rådgivere oppfatter gjennomføring av multikulturell rådgivning overfor minoritetsspråklige foreldre 
Røsholt, Tone Sofie (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
På bakgrunn av forskning som indikerer at mange mennesker med minoritetsbakgrunn ikke får den hjelpen de trenger og at PP-rådgivere etterspør mer kompetanse i flerkulturell forståelse, har denne masteroppgaven undersøkt ...
Choosing a learning management system at a higher education institution: A case study of the University of Oslo's selection of Canvas Restricted Access
Gibson, Matthew Thomas (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Memes og identitet – En tematisk analyse av memes for identitetsuttrykk 
Chaudhry, Aisha Noor (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Memes er et velkjent fenomen på internett og sosiale medier som den siste tiden har karakterisert ungdommens kommunikasjonskanaler. Denne oppgaven vil undersøke hvilket potensial for identitetsformidling og kommunikasjon ...
«Jeg vil heller spille basketball på skolen enn å filme at jeg tar sit-ups» 
Braaten, Eline (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Oppgavens overordnede hensikt er å bidra til en større forståelse av norske skolers håndtering av skolestengingen grunnet koronapandemien i mars-mai 2020. Fokuset har vært å undersøke hvordan den heldigitale undervisningen ...
«Jeg vil heller spille basketball på skolen enn å filme at jeg tar sit-ups» 
Grøholt, Anne Marte (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Oppgavens overordnede hensikt er å bidra til en større forståelse av norske skolers håndtering av skolestengingen grunnet koronapandemien i mars-mai 2020. Fokuset har vært å undersøke hvordan den heldigitale undervisningen ...
Språkvalg og identitet: En kvalitativ studie av norsk-pakistanske mødres tanker om tospråklighet, morsmål, språkvalg og identitet. 
Saqib, Rabia (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sammendrag Det har vært manglende forskning på temaer som språk og identitetsutvikling med fokus på voksne i andregenerasjon i Norge. Tidligere forskning har i større grad vært opptatt av små barn og ungdommer, noe som ...
«Du er ikke med dem fysisk, men du er med dem psykisk, hvis du skjønner..» 
Salimi, Fariba (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i hvordan Snapchat brukes i unges sosiale liv og hvilken betydning Snapchat bruken kan ha for deres selvbilde. Ipsos (2021) rapporterer blant annet at unge i alder 18-29 ...
The Risks of Risk-Based Regulation, A Case Study of the Establishment and Functions of Australia’s Tertiary Education Quality and Standards Agency 
Blacklock, Joseph David (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
In 2011, TEQSA was introduced as Australia’s new national higher education quality assurance (QA) regulator. The creation of this new regulator sparked national debate amongst academics regarding the appropriateness of ...
English: Higher Education’s Elephant in the Room A Comparative Case Study of English Language Policies and Practices at Universities in Norway, Poland and Spain 
Jasienczyk-Krol, Nina Klara (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
“Det er snakk om software og vilje” En kvalitativ studie av hvordan et innovasjonsteam lærer av feil 
Ekeli, Eveline (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne undersøkelsen omhandler læring av feil som verktøy for utvikling og innovasjon. Oppgaven er et resultat av en kvalitativ casestudie av eksperimenteringsarbeidet i et innovasjonsteam. “Emballasjeteamet”, innen enheten ...
Motivasjon på hjemmekontor 
Johannesen, Yngvild Yang Vold (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
En masteroppgave med fokus på hvordan henvisningen til hjemmekontor påvirker arbeidstakeres opplevelse av autonomi, kompetanse og tilhørighet.
East Asian Students’ Social and Academic Integration and their Satisfaction with Learning Outcomes at Norwegian Higher Education Institutions 
Hirano, Yuki (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
The number of international students from East Asian countries at Norwegian higher education institutions is rapidly increasing. Despite the increased number of East Asian students, there has not been enough research done ...
PROFESSIONAL DIGITAL COMPETENCY OF PRE-SERVICE TEACHERS A case study of Teacher Training Program at the University of Oslo, affiliated with the Centre of Excellence, ProTed. 
Ahmad, Wardah (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Kulturelt mangfold i barnehagen - en kvalitativ studie om pedagogiske lederes handlingsrom i kulturelt mangfoldige barnehager 
Sevildal, Oda Maija (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Temaets aktualisering kommer i lys av økt innvandring og behov for ytterligere forskning om ledelse i barnehagen. Empirien bygger på data innhentet gjennom kvalitative intervjuer av tre pedagogiske ledere fra tre forskjellige ...
Problematferd i klasserommet Narrativ litteraturgjennomgang av komponenter i læringsmiljøet som kan forebygge og redusere problematferd i grunnskolen 
Aubert, Ingrid (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn: I denne oppgaven redegjøres det for «problematferd», «læringsmiljø» og «klasseledelse». Problematferd handler om observerbar atferd som kan være en forstyrrelse for både egen og andres læring. Læringsmiljøet er ...
Sosial kompetanse i skolen; Utvikling av empati og selvkontroll 
Aaby, Thea Svartrud (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn: Oppgaven er basert på miljøets betydning for barns utvikling av empati og selvkontroll, som er to av fem ferdigheter knyttet til begrepet sosial kompetanse (Gresham & Elliot, 1990). Selvkontroll handler i ...
Migrant Workers’ Educational Experience- Empowerment or Suppression?: A Qualitative Study on Filipino Migrant Workers in Taiwan 
Song, Jimin (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
This paper aims at understanding Filipino migrant worker (OFW)s’ educational experience in a receiving country, Taiwan. The purpose of this study is to figure out to which extent education can influence OFWs’ lives, and ...
Arbeidsalliansen i systemperspektiv - Hvordan oppfatter PP-rådgivere det å jobbe systemrettet i samarbeid med skoler og barnehager? 
Reinås, Karl Henrik Storhaug (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Behovet for og ønsket om systemrettet rådgivning ser ut til å øke, men innenfor PP-tjenesten jobber PP-rådgivere likevel mest individuelt. Vi ville undersøke hvorvidt PP-rådgivere ønsket mer systemrettet arbeid i samarbeid ...
Arbeidsalliansen i systemperspektiv - Hvordan oppfatter PP-rådgivere det å jobbe systemrettet i samarbeid med skoler og barnehager? 
Ryabova, Ekaterina (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Behovet for og ønsket om systemrettet rådgivning ser ut til å øke, men innenfor PP-tjenesten jobber PP-rådgivere likevel mest individuelt. Vi ville undersøke hvorvidt PP-rådgivere ønsket mer systemrettet arbeid i samarbeid ...
En studie av rekonstruksjon av lokalhistorie i Minecraft gjennom samtale med lokalhistorikere 
Brenna, Kine Solfrid (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
I denne masteroppgaven har jeg sett på hva slags rolle lokalhistorikerne hadde i samarbeidet med en skole gjennom lokalhistorikernes kunnskapsdelingsprosess med elevene ved denne skolen. Jeg så også på hvordan skolen kan ...
En komparativ studie av digitale læremidler i naturfag: Dybdelæring gjennom digitale læremidler i lys av sosialsemiotisk multimodalitetsteori 
Bellika, Anna (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
I denne masteroppgaven har jeg foretatt en komparativ casestudie av digitale læremidler i naturfag fra to forlag. Her har jeg undersøkt problemstillingen: Hvordan kan det multimodale samspillet i digitale læremidler bidra ...
The Recruitment and selection processes of electrical engineering graduates: Evidence from Kumasi metropolitan area in the Ashanti region of Ghana 
Boahene Adu, Lord (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Hvordan kan arbeidsgiver legge til rette for høy motivasjon og prestasjon på en arbeidsplass? Restricted Access
Ødegård, Henrik Øyvind (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Den nye digitale kollegaen; En kvalitativ studie om ansattes opplevelse av robotic process automation (RPA) 
Ellingsen, Malin Karlsen (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Tema og problemstilling Dette er en kvalitativ studie som belyser ansattes opplevelse av implementering av robotic process automation (RPA). For å muliggjøre dette har vi undersøkt tre ulike organisasjoner som alle har ...
Den nye digitale kollegaen; en kvalitativ studie om ansattes opplevelse av robotic process automation (RPA) 
Olborg, Anneline Harpestad (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Dette er en kvalitativ studie som belyser ansattes opplevelse av implementering av robotic process automation (RPA). For å muliggjøre dette har vi undersøkt tre ulike organisasjoner som alle har implementert RPA-tjenesten ...
Barriers to Inclusion of Minority Language Minors in Norwegian and Dutch education: A comparative analyses of various reported voices connected to education 
Schram, Ariane Nèden (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
With the increase of immigrants in Norway and the Netherlands, it is increasingly important to have an inclusive education system that sets every minor up to succeed. This comparative research considers the barriers of ...
Motivasjon på hjemmekontor 
Johannesen, Yngvild Yang Vold (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Et masteroppgave med fokus på hvordan henvisningen til hjemmekontor påvirker arbeidstakeres opplevelse av autonomi, kompetanse og tilhørighet.
Samiske læreres undervisningskunst: En kvalitativ studie om samiske læreres oppfattede undervisningspraksis 
Bjerke, Nils Kristian Gaup (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteroppgaven handler om samiske læreres undervisningspraksis i videregående opplæring. Formålet med avhandlingen er å undersøke de samiske lærernes egne tanker og refleksjoner om måten de planlegger og gjennomfører ...
Inclusion of newly arrived youth in Norwegian Upper Secondary Schools - a Leadership Perspective 
Mjelde, Solfrid (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Foreldretoleranse: Betydningen av barnets kjønn for foreldres toleranse av atferdsproblemer 
Kjølerbakken, Andrea (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien er å se på variasjonen i foreldres toleranse for problematferd, samt betydningen av spesielt barns kjønn i så henseende. Forskning viser til at gutter oftere enn jenter utvikler atferdsproblemer ...
Measuring International Students' Individual Power Distance and Their Response to Academic Feedback 
Peng, Wei-Ling (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Feedback is deemed as one of the essential elements to enhance learning in higher education when students make use of feedback comments on their work. The paradigm shift in feedback studies has further highlighted the ...
Utviklingen av danningsbegrepet hos Wilhelm von Humboldt, Johann Friedrich Herbart, John Dewey, Ellen Key og Wolfgang Klafki. -Danningsbegrepets evolusjon gjennom de pedagogiske teoriene til Humboldt, Herbart, Dewey, Key og Klafki. 
Søgaard, Per (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Et digitalt læringsmiljø : En kvalitativ studie om lærerens arbeid med digitalt læringsmiljø som følge av covid-19, og hvilken betydning gjenåpningen av skolene har hatt for læringsmiljøet 
Pettersen, Anja Støyl (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Kunnskapsdeling på tvers av profesjonelle kunnskapsdomener 
Birkelund, Aminda Nordbakk (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Seksuelle misbruk - Ivaretagelse av barnet Restricted Access
Viken, Leni-Karina Hansen (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Estetiske læringsprosesser- med et blikk mot dybdelæringsbegrepet En case- studie av et dansepedagogisk prosjekt i grunnskolen. 
Jensen, Stine Larsen (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Individuell læring, avlæring og organisasjonsendringer - En litteraturstudie om forholdet mellom læring, avlæring og endring i et kunnskapsperspektiv 
Nordnes, Mathias (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne studien utgjør et bidrag til forståelsen av læring, avlæring og organisasjonsendringer. Sammen utgjør de et fagfelt som er lite utforsket, men som har et stort potensial. Studien ser på diskusjonen rundt individuell ...
A mixed methods summative and formative evaluation of a relatedness-enhancing intervention in the classroom: A design-based research pilot study in a Norwegian high school 
Damaggio, Mattia (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
«Det er akkurat som når du skal høre på din favoritt sang - stopper den akkurat der beaten skal droppe…» En studie av videregående skoleelevers beskrivelse av sine mestringsopplevelser Restricted Access
Rahim, Hele (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Vet du hva jeg så på TikTok En studie om unge jenters strategier i selvpresentasjon 
Tomter, Trude (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
I denne masteroppgaven har formålet vært å utforske hvordan TikTok, som er en sosial videodelingstjeneste, inngår som verktøy og sosialt rom for unge jenters identitetsprosjekter. Dette har jeg gjort ved å finne ut hvordan ...
Etnisk kapital blant syriske flyktninger – en utdanningssosiologisk undersøkelse av syriske flyktningers utdanningsdriv 
Aref, Lara (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Selvbestemmelse i voksenopplæringen for personer med lett utviklingshemming 
Samuelsen, Sandra Yitian Irene (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tidligere forskning viser til at opplæringen for voksne personer med spesialundervisning ikke har et likeverdig tilbud (Norges forskningsråd, 2014). Samtidig opplever personer med utviklingshemming lavere grad av selvbestemmelse ...
Til forsvar for et sted kalt skolen- et teoretisk bidrag til drøftingen av forholdet mellom skole, samfunn og offentlig danning 
Mathiesen, Maria (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Motivasjon, læringsprosesser og prestasjoner hos fotballspillere som er aktuelle for yngre landslag 
Hamoud, Mounir (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sammendrag I takt med praktisk prioritering av talentutvikling i fotball, har det vært økende vitenskapelig interesse for både identifisering og utvikling av fotballtalenter de siste 20 årene (e.g., Gledhill et al., 2017; ...
Kontaktlærer for hele livet? Restricted Access
Dalhaug, Bård Ingjald Åstvedt (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Det finnes ingen klemmer på nett 
Renå, Ida (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Mellomlederrollen i en digital endringsprosess 
Karlsen, Malin Victoria Myren (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Digitaliseringen av arbeidslivet har blant annet ført til endringer i arbeidsprosesser, ved at nye IT løsninger har blitt implementert for å effektivisere og forbedre organisasjoner (Amundsen & Kongsvik, 2008). Gamle ...
Mellomlederrollen i en digital endringsprosess 
Bergsholm, Kamilla Rygh (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Digitaliseringen av arbeidslivet har blant annet ført til endringer i arbeidsprosesser, ved at nye IT løsninger har blitt implementert for å effektivisere og forbedre organisasjoner (Amundsen & Kongsvik, 2008). Gamle ...
Vokabularutvikling hos språklige minoriteter i barnehagen – En litteraturstudie om barnehagepedagogens tiltak for å støtte minoritetsspråklige barns vokabularutvikling på andrespråket. 
Heltorp, Celine (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Bakgrunn: Denne besvarelsen er gjennomført som en litteraturstudie, og forsøker å belyse følgende problemstilling: «Hvordan kan pedagoger i barnehagen legge til rette for minoritetsspråklige barns vokabularutvikling i norsk ...
Korte intervensjoner og deres effekt ved behandling av emosjonelle- eller psykiske vansker hos barn og unge - En systematisk oversikt 
Mørck, Anne Sofie (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn: Det blir stadig stilt økende krav til tjenester rettet mot psykisk helse. Forskere har i nyere tid rettet oppmerksomheten mot korte intervensjoner ved behandling av psykiske vansker og lidelser, samt betydningen ...
Mikrolæring, Gamification og Kompetanseutvikling: en kvalitativ undersøkelse om bruken av innovative IKT-baserte læringsteknikker i norske bedrifter Restricted Access
Lauritzen, Thea Cecilie (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Dagens arbeidsliv er preget av raske teknologiske og samfunnsmessige endringer som forutsetter at bedrifter er endringsdyktige, innovative og kompetente, og at de legger inn en større innsats i å holde seg kontinuerlig ...
Motivasjon på hjemmekontor 
Nilsen, Henrik Hande (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
En masteroppgave med fokus på hvordan henvisningen til hjemmekontor påvirker arbeidstakeres opplevelse av autonomi, kompetanse og tilhørighet
'The Gilded Circle of Privilege' A Study of Disadvantaged Students, Elite Environments and Social Mobility in the UK 
Worthington, Isaac Thomas (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Abstract By many actors in the Higher Education system, social mobility has been considered a solved problem on account of the massification of attendance and the huge increase in disadvantaged student participation. ...
Hverandrevurdering med rubrikker i høyere utdanning. En casestudie av studenters og underviseres opplevelse av å delta i hverandrevurdering. 
Fallmyr, Katrin (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Denne oppgaven er en casestudie som undersøker formativ vurdering og hverandrevurdering i høyere utdanning i et sosiokulturelt perspektiv. Formålet er å undersøke hvordan studenter og undervisere opplever å gjennomføre ...
Hverandrevurdering med rubrikker i høyere utdanning. En casestudie av studenters og underviseres opplevelse av å delta i hverandrevurdering. 
Olsen, Karina Rusås (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Denne oppgaven er en casestudie som undersøker formativ vurdering og hverandrevurdering i høyere utdanning i et sosiokulturelt perspektiv. Formålet er å undersøke hvordan studenter og undervisere opplever å gjennomføre ...
Språklig engasjert og selvregulert? 
Olsen, Linda Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Barn med svak språkutvikling har ofte reguleringsvansker og barn med reguleringsvansker har ofte språklige utfordringer. Denne samvariasjonen kan blant annet vises gjennom den høye graden av komorbiditet mellom språkvansker ...
Female Presidential Leadership in Chinese Public Higher Education: An Exploratory Study Restricted Access
Ruan, Jieyu (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Profesjonell agency i digitale arbeidskontekster - En kvalitativ intervjustudie blant ansatte i kommunehelsetjenesten 
Winsnes, Sigurd (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Dagens arbeidsliv preges av en stadig økende bruk av komplekse digitale teknologier som griper inn i selve arbeidsutførelsen og arbeidsdelingen. Når bruken av nye teknologier endrer rammevilkårene i arbeidet, skapes det ...
Lederens erfaringer med tilrettelegging av arbeidsplassen - En kvalitativ studie av psykisk helse i arbeidslivet 
Ali Aden, Asma (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn for temaet: Psykisk helse er et viktig element i arbeidslivet, og den har endret seg mye gjennom årene. Gjennom årene har man sett på hvordan arbeidslivet har fått økt forståelse og aksept av ansattes psykiske ...
Profesjonell agency i digitale arbeidskontekster - en kvalitativ intervjustudie blant ansatte i kommunehelsetjenesten. 
Sciuto, Katarina (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Tema og problemområde Dagens arbeidsliv preges av en stadig økende bruk av komplekse digitale teknologier som griper inn i selve arbeidsutførelsen og arbeidsdelingen. Når bruken av nye teknologier endrer rammevilkårene i ...
Skolen og læreres unike rolle for vold- og overgrepsutsatte elever 
Kystad, Karoline Aleksandersen (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn og formål Nasjonale og internasjonale omfangsstudier viser til at en betydelig andel av barn og unge utsettes for vold og overgrep i nære relasjoner, hvor dette ikke bare er et problem på landsbasis, men et ...
Avstandsklasserommet: utfordring og moglegheit Restricted Access
Vik, Anna (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
En undervisers demokratiforståelse Restricted Access
Laakso, Elias Aalstad (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Med denne masteroppgaven ønsker jeg å undersøke, avklare og kritisk vurdere demokratiforståelse som fenomen for lærerstudenter gjennom erfaringer som undervisere i prosjektet «Demokratilæring på Utøya». For å undersøke ...
SEKSUELL TRAKASSERING I SKOLEN Hvor ble det av "Metoo" i skolegården? 
Brenna, Solveig Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sammendrag Oppgaven går kvalitativt til verks om temaet seksuell trakassering i skolen. Det er utført fire dybdeintervju med fire seksten år gamle ungdommer fra fire forskjellige skoler. To av skolene befinner seg i ytterkant ...
Analysing Higher Education Policy Change with respect to Universities’ Autonomy in Myanmar 
Sharr, Zin Mie (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
This master thesis examines the driving forces and the process of change in Myanmar’s Higher Education Policy towards strengthened university autonomy. The study aims to understand the main problems impacting changes from ...
Kunnskapsdeling i permanente og midlertidige team 
Magnussen, Amalie Haug (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Sammendrag Tema og problemstilling Dette er en komparativ casestudie med fokus på hvordan organisasjonskultur kan påvirke kunnskapsdeling i team. Dette er videre avgrenset til å omhandle hvordan maktforskjeller og ...
Nabolagets betydning for ungdomskriminalitet 
Ravnsborg, Maren Brodal (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteroppgaven undersøker hva skandinavisk forskning sier om sammenhengen mellom nabolag og kriminalitet, og i hvilken grad denne forskningen synes å bidra til å påvirke valg av tiltak gjennom Oslo kommunes ...
Kunnskapsdeling i permanente og midlertidige team 
Kalnes, Lise Amalie (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Sammendrag Tema og problemstilling Dette er en komparativ casestudie med fokus på hvordan organisasjonskultur kan påvirke kunnskapsdeling i team. Dette er videre avgrenset til å omhandle hvordan maktforskjeller og psykologisk ...
Sports in relation to the purposes of Norwegian higher education 
Johnson, Andrew Edwin (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
"Så det er jo gjennom det du løser at kompetansen bygges": en kvalitativ undersøkelse av mellomlederes syn på kompetanseutvikling 
Beyer, Anette (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Både kompetanse og mellomledere er i dag høyst aktuelle begreper i komplekse organisasjoner. Nasjonal kompetansepolitisk strategi har fastslått at befolkningens kompetanse er samfunnets viktigste ressurs (regjeringen.no). ...
Trivsel på hjemmekontor 
Kyrkjebø, Erlend Bakken (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Lederens arbeid med ansattes motivasjon i endringer 
Wikeby, Siri (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Dette er en kvalitativ case studie som undersøker, hvordan ledere arbeider med ansattes motivasjon i endringer. Studien benytter seg av flere teorier og perspektiver innenfor ledelse, endring og motivasjon. Selvbestemmelsesteorien ...
"Det fungerer dårlig på å gi mennesker personlighet". En instrumentell casestudie av kunnskapsdeling i digitalt samarbeid 
Gjengedal, Are (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sammendrag Tema og analytisk rammeverk: Organisasjoner bruker teknologi og digitaliseringsstrategier for å støtte kunnskapsdeling i digitalt samarbeid. Effektiv kunnskapsdeling mellom kolleger, prosjektgrupper og avdelinger ...
En undervisers demokratiforståelse Restricted Access
Laakso, Elias Aalstad (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Med denne masteroppgaven ønsker jeg å undersøke, avklare og kritisk vurdere demokratiforståelse som fenomen for lærerstudenter gjennom erfaringer som undervisere i prosjektet «Demokratilæring på Utøya». For å undersøke ...
Selvledelse og opplevd kompetansemobilisering Restricted Access
Fosså, Inger-Lise (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Ansattes bruk av et nytt digitalt samhandlingsverktøy - En kvalitativ studie av hvilken rolle ansatte mener at innføringen av et digitalt samhandlingsverktøy har for deres arbeid i en kundeserviceavdeling 
Fredriksen, Tale (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Mennesker og organisasjoners evne til å tilpasse seg og respondere på endring er viktig for å lykkes i en verden der endringen er en del av hverdagen (Hislop et al., 2014). For å opprettholde eller oppnå konkurransedyktighet, ...
En litteraturstudie i pedagogikk med vekt på faktorer som kjennetegner en læringsorientert organisasjonskultur og hvordan leder kan tilrettelegge for læring i en organisasjon? 
Lillegård, Laura Bakke (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne oppgaven har til hensikt å identifisere faktorer som kjennetegner en læringsorientert organisasjonskultur og belyse hvordan leder kan tilrettelegge for læring i en organisasjon. Oppgaven tar utgangspunkt i teorier ...
Hvordan velge den rette utdanningen? Restricted Access
Hussain, Nida Rajput (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
What Seems to be Working Here? Identifying Common Elements in Brief Emotion Regulation Interventions for Children and Adolescents – A Systematic Review 
Bækken, Maria (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Background and Rationale. There is a need to increase the feasibility and effectiveness of psychological interventions. The overall purpose of this thesis is to investigate whether intervention elements from existing ...
Programmeringsundervisning i Minecraft - Kvalitativ studie av sandkassespill som pedagogisk virkemiddel for læring 
Seba, Lydia Elvira Mist (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tema i oppgaven er hvordan undervisningsaktiviteter med fokus på gruppearbeid i virtuelle verdener kan fasilitere samarbeidslæring og utvikling av programmeringskunnskap. For å avgrense omfanget har jeg gjort en beslutning ...
Forstyrrende atferd og klasseledelse En kvalitativ studie av fire læreres forståelse av og arbeid med forstyrrende atferd 
Ghaffar, Iqra (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Problemområde: Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan lærere forebygger og reduserer forstyrrende atferd i sine klasserom i lys av prinsippene for klasseledelse, definert i Classroom Assessment Scoring System ...
Tilbake til skolen etter en ervervet hjerneskade 
Lundhagen, Magnus (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Samarbeid mellom skoler og aktører i skolers nærmiljø om Utdanning for bærekraftig utvikling. Casestudie om Vollebekk Fabrikker. 
Singh, Neha (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
I flere tiår har økt fokus på miljø og bærekraftig utvikling preget utdanning nasjonalt og internasjonalt. Det har vært lite fokus på hvordan samarbeid mellom skoler og aktører i skolers nærmiljø kan fremme utdanning for ...
Organisasjonslæring i en endringsprosess: En kvalitativ undersøkelse av en organisasjons evne til å lære i en endringsprosess 
Bilstad, Charlie (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteroppgaven har utført en kvalitativ undersøkelse for å belyse hvordan en endringsprosess kan forstås som et utgangspunkt for organisatorisk læring. Gjennom en casestudie i Statistisk Sentralbyrå undersøkes ...
Planleggingsprosessen i en organisasjonsendring med endringsledelse i fokus - En casestudie fra Retailbransjen 
Mala, Julianne (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Drug issues from an educational perspective: exemplified by Portugal 
Balland, Ellen Cristina (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
This thesis aims to investigate drug issues through its socio-historical and political trajectory to discuss the role of education in addressing drug-related problems. Thus, this study explores the history of the global ...
Eleven min har dysleksi, hva nå? En litteraturstudie av forskning på dyslektikeres opplevelser rundt emosjonell støtte i skolen. 
Sporastøl, Veronika Hafstad (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Teori: Oppgaven skal svare på problemstillingen: «hvordan belyser forskningen dyslektikeres erfaring rundt positiv og negativ emosjonell støtte gjennom deres skolegang?» Dysleksi er en spesifikk lærevanske som påvirker ens ...
Students' Perceptions of English Learning Materials: A case study among Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) undergraduates at the University of Oslo 
Landum, Adryani Gloriana (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
En helskole-tilnærming til utdanning for bærekraftig utvikling: En case-studie av Framtiden i våre hender sitt MatVinn-prosjekt på ungdomsskoler i Skog kommune 
Hagberg, Christine (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
I masteroppgaven har vi sett nærmere på samarbeidet mellom Skog kommune, og den frivillige organisasjonen Framtiden i våre hender (FIVH). Gjennom MatVinn-prosjektet har disse aktørene over tid arbeidet sammen om et ...
Role of higher education in poverty reduction: A case study of Tribhuvan University, Nepal 
Bhandari, Renuka (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
ABSTRACT The given study examines the role played by higher education in the development and prosperity of society. The study unfolds the perceptions of students, scholars and members of academia about the contribution of ...
Kompetanseheving av barnehageansatte: Om det bare fantes en enkel oppskrift - Egenskaper ved kompetansehevingsprogrammer rettet mot å heve den språklige kvaliteten i barnehagen 
Nilsen, Monica Iuell (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Bakgrunn: Med stadig flere barn i barnehagen har det blitt et større fokus på kunnskap om hvilken betydning barns erfaringer fra tiden i barnehagen har på deres læring og utvikling. Norsk barnehageforskning viser et behov ...
Fire førskolebarns fortellinger om deres bruk av nettbrett 
Førsund, Sigrid Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
I forskning på digital teknologi er barns stemmer mangelvare. I Rammeplan for barnehage står det at barns perspektiver skal ivaretas og at digital teknologi, derunder nettbrett, skal benyttes. Monitor 2019 viser at flere ...
Mellom «press» og «harmoni» En kvalitativ studie av fire ungdommers opplevelse av foreldreinvolvering i framtidsorientering 
Tegnander-Rønning, Elin (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne oppgaven er en kvalitativ studie av fire ungdommers opplevelse av foreldrenes involvering på framtidsorientering. Empirien i oppgaven er livshistorieintervjuer av ungdom, som i utgangspunktet samlet inn som en del ...
Agents in English: Exploring Student and Teacher Perceptions of English in Japanese Lower Secondary Schools 
Marshall, Gregory William (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
English language learning (ELL) in Japan has been increasingly promoted since the late 1990s. The central government has expanded the number of hours in class, started ELL at a younger age, and imported large numbers of ...
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • . . .
  • 15
  • »
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Discover

Date Issued2020 - 2022 (185)2010 - 2019 (947)2004 - 2009 (355)Document Type
Masteroppgave (1487)
Gruppeoppgave (57)AuthorGudevold, Eirin Karoline Gunnsdatter (2)Johannesen, Yngvild Yang Vold (2)Laakso, Elias Aalstad (2)Li, Ying (2)Zhang, Wei (2)... View More
RSS Feeds
feedRSS 2.0
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy